Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Podcastens påverkan på traditionell radio : En kvalitativ intervjustudie på journalisters syn på podcasts påverkan på traditionell radio

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Eyla Lundvall Runsten; [2024]
    Nyckelord :Journalistik; podcast; radio; media; digitala medier; mediekonsumtion; medieproduktion; lyssnarbeteenden; konvergenskultur; ljudjournalistik.;

    Sammanfattning : This study examines how journalists view the impact of podcasts on traditional radio, with focus on the growing popularity of podcasts and their influence in the radio industry. The study uses a qualitative research method with semi structured interviews with journalists who have experience with both radio and podcast. LÄS MER

  2. 2. News flash! Nyheter i nya digitala format : En studie av traditionell nyhetsvärdering på TikTok

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Evelina Reuterfors; Frida Dahlander; [2023]
    Nyckelord :TikTok; News value; News factors; Journalism; Correlation; tiktok; Nyhetsvärdering; nyhetsfaktorer; journalistik; korrelation;

    Sammanfattning : Only a fraction of events make it into Swedish news media. Previous theories on news values and selection agree on the news factors that enhance news value but new digital formats might be putting the relevance for these news values up for discussion. LÄS MER

  3. 3. "Får man det i ett meme-format, kan man skratta lite åt det" : en kvalitativ intervjustudie av unga människors medievanor utifrån deras attityder till memer och opinionstexter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Julia Runfors; Moa Dahlén; [2022]
    Nyckelord :Memes; memer; medievanor; opinionsjournalistik; sociala medier; tidningsmedier; intervjustudie; Social Sciences;

    Sammanfattning : Statistik och forskning visar att unga människor väljer bort traditionell journalistik för sociala medier i allt högre utsträckning. Samtidigt står journalistiken inför ständigt nya utmaningar att förhålla sig till i det digitaliserade medieklimatet. LÄS MER

  4. 4. LET’S BE FRIENDS - En fallstudie av Estrids kommunikation på Instagram och unga kvinnors uppfattning av den.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Bergman Asp; Anna Mases; [2021-03-04]
    Nyckelord :Autenticitet; Entification; Instagram; Kommunikation; Marknadsföring; Personlig marknadskommunikation; PR-strategi; Relationsskapande Sociala medier; Tolkning; Företag; Vänskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur Estrids personliga och relationsskapande kommunikation på Instagram uppfattas av unga kvinnor. Teori: Studien använder sig av ett teoretiskt ramverk som består av teorier om tolkning, relatering, värderingar och social identifikation. LÄS MER

  5. 5. När politikerna själva har ordet: en kvalitativ studie av retoriken i Miljöpartiets videobloggar direkt från Bryssel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Sara Fregert; Therese Hermelin; [2021]
    Nyckelord :Political Communication; Journalism; Members of the European Parliament MEP ; Rhetorical Analysis; Disintermediation; Political Agitation; Politisk kommunikation; Journalistik; Europaparlamentariker; Retorisk analys; Politisk agitation.; Social Sciences;

    Sammanfattning : When the politicians have the floor This study examines what happens when political communication is shifted from the traditional news media to the political organization itself, and thus is no longer dependent on journalists and gatekeepers. As well as whether a political organization, through its YouTube channel, can in fact claim to be equivalent to traditional journalism. LÄS MER