Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Främjande faktorer för skolnärvaro

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Ahlen; Lisa Larsson; [2023]
    Nyckelord :problematic absenteeism; school attendance; promoting attendance; problematisk frånvaro; skolnärvaro; främja närvaro;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kunskap, kompetenser och utbildning är ett folkhälsopolitiskt målområde som lyfter vikten av utbildning för barn och unga. Skolan utgör en viktig roll i arbetet med att uppnå en jämlik hälsa på nationell nivå, vilket gör skolan till en arena av betydelse vid hälsofrämjande arbete. LÄS MER

  2. 2. Lärares perspektiv på konflikter mellan högstadieelever: : En kvalitativ studie om konflikt och konflikthantering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emilia Pettersson; Johanna Reinwalds; [2022]
    Nyckelord :conflict management; high school teachers; adolescent; communication; conflict; konflikthantering; högstadielärare; ungdomar; kommunikation; konflikt;

    Sammanfattning : Lärare har en betydelsefull roll inom skolan att inte bara undervisa eleverna utan att hjälpa dem att trivas och må bra i den sociala miljön. För att eleverna ska känna sig trygga i skolan behöver lärare ständigt jobba med konflikthantering vilket kan vara en stor utmaning, speciellt i arbetet med tonåringar. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemspersonalens uppfattning om det relationella arbetet i fritidshemmet : En studie om hur fritidspersonalen beskriver det relationella arbetet på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Pettersson; Omid Seppänen; [2021]
    Nyckelord :kompetens; lärande; relationer; samverkan; uppdraget.;

    Sammanfattning : Vi har utifrån vårt syfte undersökt fritidslärarens/fritidshemspersonalens uppfattningar om det relationella arbetet på fritidshemmet och hur det kan främjas. Vi har valt att intervjua åtta stycken verksamma fritidslärare/fritidshemspersonal, genom att använda oss av semistrukturerade intervjuer med en kvalitativ utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Elevhälsoteamens arbete i skolan : För att främja psykisk hälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Magnus Elmqvist; Peter Mosali; [2019]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; prevention; trygghet; värdegrund; relation; samarbete; utveckling; föräldrasamarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa elevhälsoteamens arbete för att främja psykisk hälsa och hur de arbetar med elever som redan utvecklat psykisk ohälsa. Vi har valt att avgränsa arbetet till elevhälsoteam på grund- och gymnasieskola där vi gjort fem intervjuer varav fyra med enskilda personer och en fokusgruppsintervju med ett elevhälsoteam där tre respondenter ingick. LÄS MER

  5. 5. "Eleverna ska ha det bra när de är i skolan" : En multipel fallstudie om skolnärvaro och skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Mörck; Maria Hägg Karlström; [2019]
    Nyckelord :skolnärvaro; skolfrånvaro; främjande och förebyggande arbete; emotionellt stöd i klassrum;

    Sammanfattning : Skolfrånvaro är ett aktuellt ämne i svensk media och har även uppmärksammats i en statlig utredning. Syftet med studien var att undersöka hur lärare och specialpedagoger arbetar främjande gällande skolnärvaro och förebyggande gällande skolfrånvaro. LÄS MER