Sökning: "undersökande och utforskande arbetssätt"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden undersökande och utforskande arbetssätt.

  1. 6. IKT och lärande : En studie kring hur lärarens kunskapssyn påverkar undervisningen med IKT

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karl Johnfors; [2014]
    Nyckelord :Computer Aided Instruction; ICT; inquiry; learning; literacy; views of knowledge; Computer Aided Instruction; IKT; kunskapssyner; Literacy; lärande; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Lärare använder IKT i olika utsträckning i verksamheten och de har olika kompetens när det gäller hur verktygen ska användas (Skolverket 2009). Kompetens och kunskapssyn är två begrepp som är nära förbundna. LÄS MER

  2. 7. En jämförande studie av förskollärares syn på naturvetenskap och teknik i förskolan/ A comparative study of preschool teachers’ views of science and technology in pre-school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Jansson; Marie Ekholm; [2014]
    Nyckelord :Arbetssätt; Förskola; Barn; lärande; Naturvetenskap; Skillnader; Teknik; Ämnesinriktning; Ämneskunskap;

    Sammanfattning : Bakgrunden till vår studie är att naturvetenskap och teknik fått större plats i förskolans läroplan samtidigt som studier visat på att det finns brister i arbetet med dessa ämnen på skolor och förskolor. Syftet med studien var att få syn på likheter och skillnader i hur fyra förskollärare, från en ämnesinriktad och en traditionell förskola, ser på naturvetenskap och teknik samt arbetssätt och ämneskunskapens betydelse. LÄS MER

  3. 8. Skogsmiljön i förskolans verksamhet : En kvalitativ undersökning om hur förskollärarna använder skogen som ett pedagogiskt rum i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therese Björk; [2014]
    Nyckelord :Forest; science; preschool; biology; Skogen; naturvetenskap; förskola; biologi.;

    Sammanfattning : Förskollärare måste utforska, iaktta och ställa frågor tillsammans med barnen i ett naturvetenskapligt arbetssätt för så lär sig barn att söka ny kunskap om omvärlden. Pedagogerna i förskolan ska vara goda förebilder och försöka skapa positiva attityder till naturkunskap. LÄS MER

  4. 9. Musik som lärandeobjekt i förskolan : en studie om förskollärares medvetenhet att använda sig av grundläggande musikaliska kunskaper under planerade aktiviteter med barn i olika åldrar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Elena Hakopjan; Zilha Licina; [2014]
    Nyckelord :musik; förskola; musikalisk lärandemiljö;

    Sammanfattning : BakgrundI den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) uppmärksammas vikten och betydelsen av estetik i olika former, vilka bör utgöra både innehåll och metod i verksamheten. Olika musikpedagogiska forskningar med inriktning mot förskolan synliggör att musiken mest används som metod i verksamheten. LÄS MER

  5. 10. Naturen som klassrum : Lärares uppfattning om utedagar vid naturskola, interaktionen mellan utedagar och skolan och utomhuspedagogik runt den egna skolan

    Magister-uppsats, Nationellt centrum för utomhuspedagogik (NCU)

    Författare :Anna Carin Nyberg; [2012]
    Nyckelord :Naturskola; utomhuspedagogik; undersökande arbetssätt; upplevelsebaserat lärande; lärares uppfattningar; skolans närnatur;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar sin utgångspunkt i sex lärares uppfattningar om utedagar vid två olika naturskolor. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare beskriver elevernas lärande och sin egen roll under utedagen på naturskolan. LÄS MER