Sökning: "ungdomstränare"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet ungdomstränare.
1. Kvalitativ intervjustudie om tränarnas syn på avhopp inom barn och ungdomsidrotten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Forskning har visat på att det är många ungdomar som hoppar av idrotten och även att den inom ämnet har belyst mestadels ungdomarnas syn på varför de väljer att sluta med föreningsidrotten. Vi ville då veta tränarnas syn på detta och valde därefter att fokusera på ungdomstränare inom föreningsidrotten och hur de ser på avhopp. LÄS MER
2. En kvalitativ undersökning av ungdomstränarens tankar kring idrottande ungdomars kostintag
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund En god nutrition ligger till grund för en god hälsa och hur vi kan prestatera, och för idrottade ungdomar kan ungdomstränare och deras kunskaper vara betydelsefulla. Syfte Syftet med studien är att undersöka ungdomstränarens tankar och erfarenheter kring idrottande ungdomars kost och potentiella konsekvenser av bristande kostintag. LÄS MER
3. Idrottspsykologi i tränarutbildningen inom innebandy : En kartläggning över hur innebandytränare för barn och ungdomar använder Self-Determination Theory i praktiken
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte & frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur barn- och ungdomstränare på grön-, blå- och röd nivå tolkar och tillämpar Svenska Innebandyförbundets idrottspsykologiska utbildningsmaterial, med utgångspunkt ur Self-Determination Theory (SDT). För att besvara syftet har följande frågeställningar undersökts: 1) Tillämpas de idrottspsykologiska begreppen autonomi, kompetens och tillhörighet av innebandytränare i praktiken för barn och ungdomar? 2) Tolkas de idrottspsykologiska begreppen inom SDT (autonomi, kompetens och tillhörighet) av innebandytränare på samma sätt i olika kontexter? 3) Skiljer sig användandet av de idrottspsykologiska begreppen inom Self-Determination Theory åt beroende på vilken åldersgrupp innebandytränaren tränar? Metod För att undersöka studiens syfte och frågeställningar har en kvantitativ metod tillämpats. LÄS MER
4. DET TRANSFORMATIVA LEDARSKAPET I EN UNGDOMSIDROTTSLIG KONTEXT : En kvalitativ studie om tränares uppfattningar angåendeledarskapet inom ungdomsfotboll
Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Med utgångspunkt i det transformativa ledarskapet (TFL) och Positive Youth Development (PYD) är syftet med studien att undersöka hur tränare för äldre ungdomslag arbetar för en inkluderande verksamhet där ungdomar får göra sin röst hörd. Det finns ett antagande som säger att organiserad idrott utvecklar ungdomar positivt. LÄS MER
5. Idrottsledarnas betydelse i föreningsidrotten : En kvalitativ studie om hur idrottsledare arbetar för att skapa en positiv idrottsmiljö
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med studien var att undersöka hur idrottsledare bedriver sin verksamhet för att få barn och ungdomar att stanna kvar i föreningsidrotten. För att kunna besvara på detta har vi fokuserat på att undersöka hur idrottsledare skapar en positiv idrottsmiljö. LÄS MER