Sökning: "uppkomsten av språk"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden uppkomsten av språk.

  1. 1. VI OCH DOM I DENKRIMINALPOLITISKA DEBATTEN : En kritisk diskursanalys av debattartiklar av Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna 2020-2021

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Martina Svartz; [2021]
    Nyckelord :kriminalpolitik; rasifiering; medborgarskap; socialkonstruktivism; diskurs; kritisk diskursanalys; neoliberalism; svensk politik; rasism; hegemoni; ojämlikhet;

    Sammanfattning : Med social konstruktivismen som filosofisk ansats kan samhället förstås som format genom vårt språk och enligt Fairclough kan kommunikation aldrig betraktas som neutral. Den statsvetenskapliga forskningen frångår ofta att belysa språkets betydelse för hur komplexa sociala fenomen framställs och förstås. LÄS MER

  2. 2. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. Vad har passiver och predikativ kongruens gemensamt? : En undersökning av uppkomsten av passiver i svenska somandraspråk inom processbarhetsteoretiska ramar.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Josefin Schunk; [2021]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; passiv; predikativ kongruens; pseudopassiv; processbarhetsteorin;

    Sammanfattning : I denna uppsatsen undersöktes sambandet mellan passivkonsruktioner och predikativ kongruens i inlärningen av svenska som andraspråk. Predikativ kongruens kan processas på nivå 4 enligt Processbarhetsteorin (Pienemann, 1998), och forskning om andra språk har föreslagit att passiver skulle processas på samma nivå. LÄS MER

  4. 4. A phonological reconstruction of Proto-Omagua–Kokama–Tupinambá

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap; Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Olof Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Omagua; Kokama; Tupinambá; Tupí–Guaraní; historical linguistics; comparative linguistics; contact linguistics; phonology; creole languages; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Las lenguas omagua [omg] y kokama [cod] de la familia tupí–guaraní constituyen ejemplos interesantes de contacto lingüístico en Amazonia. Esto es evidente de su léxico que es mayormente tupí–guaraní, con un gran porcentaje de formas no-tupí–guaraní, y la gramática, que es muy distinta de otras lenguas tupí–guaraní. LÄS MER

  5. 5. Matematik i ett flerspråkigt klassrum : -en intervjustudie om hur lärare arbetar språkutvecklande i matematik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Berg; Nina Huovinen Andersson; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; laborativt material; matematikundervisning; speciallärare; språkutvecklande arbetssätt; studiehandledning;

    Sammanfattning : Många flerspråkiga elever misslyckas i ämnet matematik och enligt många forskare kan ett språkutvecklande arbetssätt vara framgångsrikt för dessa elevers kunskapsutveckling. Detta föranledde studiens syfte, att undersöka på vilka olika sätt matematiklärare arbetar språkutvecklande i matematikundervisningen. LÄS MER