Sökning: "upprepad testning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden upprepad testning.

  1. 1. Normering och undersökning av övningseffekt på ordavkodningstesten A1-A4 på mellanstadieelever i kommunala grundskolor : en kvantitativ tvärsnittsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Isabella Kadar; Lars-Johan Kroon; [2021]
    Nyckelord :Word decoding; re-testing; practice effect; reading disability; dyslexia; Ordavkodning; upprepad testning; övningseffekt; lässvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Upp till 20% av alla barn drabbas av någon form av läs- och skrivsvårigheter. För kunna utvärdera de interventioner och anpassningar som skolan gör för dessa barn behövs valida och reliabla testinstrument. LÄS MER

  2. 2. Testbaserat lärande

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nelson Guedes; [2021]
    Nyckelord :Testbaserat Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att undersöka huruvida kontinuerlig testning kan stärka elevens inlärningsprocess samt ge värdefull information till läraren kring hur undervisningen skall utformas och utvecklas. Studier har visat att minnesspåren i hjärnan kan stärkas genom upprepad testning och denna metod har visat sig framgångsrik vid till exempel språkinlärning. LÄS MER

  3. 3. Läser jag bättre eller minns jag bra? : Grundskoleelevers förmåga till ordavkodning vid upprepad mätning och förekomst av igenkänningseffekt i LäSt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Amer Hatic; Mikaela Popovici Valenzuela; [2019]
    Nyckelord :LäSt; dyslexia; reading disability; word decoding; retest-effect; reading; poor decoder; good decoder; reading difficulty; repeated administration.; LäSt; dyslexi; upprepad mätning; igenkänningseffekt; läsning; avkodning; ordavkodning; grundskoleelever; poor decoder; good decoder; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Ungefär 20% av befolkningen uppfyller kriterier för läs- och skrivsvårigheter. För att kunna hjälpa elever som uppvisar svårigheter av denna typ behövs reliabla och valida testinstrument. LäSt är ett normerat svenskt lästest som är väl använt på nationell basis i syfte att mäta barns förmåga till ordavkodning. LÄS MER

  4. 4. Detecting Lateral Movement in Microsoft Active Directory Log Files : A supervised machine learning approach

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Viktor Uppströmer; Henning Råberg; [2019]
    Nyckelord :Advanced Persistent Threat; Lateral Movement; Active Directory; Multiclass Classification; Intrusion Detection System; Avancerade långvariga hot; Lateral rörelse; Active Directory; Multiklassklassificering; Intrångsdetektering;

    Sammanfattning : Cyberattacker utgör ett stort hot för dagens företag och organisationer, med engenomsnittlig kostnad för ett intrång på ca 3,86 miljoner USD. För att minimera kostnaden av ett intrång är det viktigt att detektera intrånget i ett så tidigt stadium som möjligt. LÄS MER

  5. 5. Test-Enhanced Learning, Working Memory, and Difficulty of Material

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Dennis Nordstrand; [2018]
    Nyckelord :working memory; working memory capacity; test-enhanced learning; testing effect; practice testing; retrieval practice; retrieval effort; desirable difficulty; n-back; complex span; simple span; arbetsminne; arbetsminneskapacitet; testeffekten; testbaserat lärande; svårighetsgrad;

    Sammanfattning : It is well established that repeated testing is more beneficial for durable learning than repeated studying of the same material, a phenomenon known as the testing effect. This study sought to investigate the role of working memory capacity (WMC) in relation to the learning process and the difficulty of the material to be learned when using a test-enhanced learning method. LÄS MER