Sökning: "uppsats om lärmiljö"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden uppsats om lärmiljö.

  1. 21. Lärmiljön i Moderna språk undervisningen - Ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Salahaldean Kadhem; [2013]
    Nyckelord :Moderna språk; Modersmål; Lärmiljö; Tidpunkt; Undervisningstid; Lokal; Läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur gymnasieelever upplever sin lärmiljö i arabiska som Modernt språk. Med lärmiljön avsågs faktorer såsom arabiskalektionens tidpunkt, undervisningstid per vecka, plats för undervisning, och läromedel. LÄS MER

  2. 22. Undervisning på förstärkta program för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - åtta pedagogers röster om didaktisk anpassning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Wisti; [2011]
    Nyckelord :didaktisk anpassning; förstärkta gymnasieprogram; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; specialpedagogik; scaffolding; undantagsbestämmelsen;

    Sammanfattning : Titel: Undervisning på förstärkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – åtta pedagogers röster om didaktisk anpassning(Teaching at Enhanced Upper Secondary School Programmes for Pupils with Neuropsychiatric Disorders – Eight Pedagogues’ voices about Didactic Adaptation)Författare: Karin WistiTyp av uppsats: Examensuppsats, avancerad nivå (15hp)Handledare: Barbro Bruce, Examinator: Marie LeijonProgram: Specialpedagogprogrammet vid Malmö HögskolaDatum: 2011-05-25 Denna kvalitativa studie är ett försök att fånga in och beskriva de diskurser som råder bland lärare som undervisar på förstärkta gymnasieprogram för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Genom att i fokusgruppintervjuer lyssna till och försöka förstå pedagogernas förhållningssätt och den rådande diskursen på fyra verksamheter har jag försökt bidra med kunskap om didaktisk anpassning och ökad förståelse för hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan ges möjlighet att prestera utifrån faktisk förmåga i gymnasieskolan, oavsett valt program och skola. LÄS MER

  3. 23. Prestation, intresse, engagemang, uppskattning : Skillnader i upplevelse av en virtuell lärmiljö mellan matematiskt hög- och lågpresterande elever

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap

    Författare :Robin Ljunglöv; [2011]
    Nyckelord :Virtual learning environments; Digital learning environments; Digital teaching; Digital learning; Learning technology; Pedagogical software; Digital learning games; Pedagogical games; Pedagogical virtual agents; Pedagogical agents; Virtual agents; Animated agents; Conversational agents; Teachable agents; Conversational pedagogical agents; Pedagogical conversational agents; Conversational social agents; Social conversational agents; Conversational agents; Chatbots; K2D2; High-achieving students; High achievers; Low-achieving students; Low achievers; Mathematical achievments; Technology in school; Virtuella lärmiljöer; Digitala lärmiljöer; Digitala läromedel; Lärteknologi; Pedagogisk mjukvara; Digitala lärospel; Pedagogiska spel; Pedagogiska virtuella agenter; Pedagogiska agenter; Virtuella agenter; Animerade agenter; Konversationsagenter; Lärande agenter; Konverserande pedagogiska agenter; Pedagogiska konversationsagenter; Konverserande sociala agenter; Sociala konversationsagenter; Konversationsagenter; Chatbots; K2D2; Passivitetsmodellen; Högpresterande elever; Lågpresterande elever; Elevers prestation; Matematisk prestation; Teknik i skolan;

    Sammanfattning : Digitala läromedel blir ett vanligare inslag i skolgången då ny teknologi erbjuder tidigare okända pedagogiska möjligheter. Denna uppsats undersöker hur elever som använder ett digitalt läromedel i form av en virtuell lärmiljö för matematiklärande upplever denna lärmiljö. LÄS MER

  4. 24. Hur skapar man en god lärmiljö i en skola för alla?

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Ifwarsson; Helena Wendel; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om en god lärmiljö och en skola för alla. Syftet med uppsatsen är att ta reda på vad några pedagoger anser om en god lärmiljö och en skola för alla och hur dom arbetar för att uppnå det. För att få svar på dessa frågor, läste vi litteratur som var relevant för ämnet och intervjuade pedagoger ute i verksamheten. LÄS MER

  5. 25. Visionsstyrda organisationer som lärmiljö : en teoretisk studie av förutsättningarna för lärande ur ett miljöpedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Alexandra Bühring; Carin Nilsson; [2003]
    Nyckelord :Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Visionsstyrda organisationer utgör ett organisationsideal där individen ska ges stort handlingsutrymme och stor grad av kontroll. För att vägleda medarbetarna ställs en vision upp som ska symbolisera arbetets och organisationens mål och riktning. LÄS MER