Sökning: "utbildning kön möjligheter"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden utbildning kön möjligheter.

  1. 1. Utbildning och den inre konversationen. En intervjustudie ,ed utlandsfödda elever i Sverige.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tove Björkgren; [2023-06-08]
    Nyckelord :Sociologi; agens; den inre konversationen; utbildning; demokrati;

    Sammanfattning : I den svenska skolans läroplan fastslås att utbildningen ska vila på demokratins grund och att utbildningen ska bidra till alla elevers utveckling och likvärdiga samhällsdeltagande. På så sätt kan sägas att skolan har en utjämnande funktion som syftar till att motverka ojämlikhet. LÄS MER

  2. 2. Digitalt utanförskap i en hemlös situation – en systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Mai Yaseen; Erika Ludwig; [2023]
    Nyckelord :digital divide; digital exclusion; homelessness; social exclusion; mobilephones; digital klyfta; digitalt utanförskap; hemlöshet; social exkludering; mobiltelefoner;

    Sammanfattning : Introduktion: För att få tillgång till hälsoinformation och digitalt hälsostöd är det idag nödvändigt att ha tillgång till internet. Hemlöshet är en multidimensionell fråga som är förknippad med dålig hälsa, inklusive kronisk och psykisk sjukdom, funktionella begränsningar, kognitiv nedsättning och eventuell beroendeproblematik, där strukturell hemlöshet blir allt vanligare. LÄS MER

  3. 3. Vad läser vi för barnen i förskolan? : Genusframställning i förskolans bilderböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Granberg; [2023]
    Nyckelord :genus; normkritiskt perspektiv; bilderböcker; barnböcker; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur kön framställs i litteraturen som är tillgänglig för barnen på förskolor. Det gjordes kvalitativ analys från ett normkritiskt perspektiv av de böcker som personalen på fyra olika avdelningar upplevde lästes i störst omfattning för tillfället, totalt åtta böcker. LÄS MER

  4. 4. Mångfald som risk och möjlighet : En kvalitativ studie om hur rekryterare i Sverige ser på mångfald.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Hälsa och välfärd

    Författare :Hadir Carmen Abed; [2023]
    Nyckelord :rekryterare mångfald kvalitativ studie risker möjligheter;

    Sammanfattning : Varje individ i Sverige bör ha samma rätt att verka i vardagen, och det inkluderar alla personer oavsett kön, etnicitet, religion, sexuell läggning, funktionsnedsättning, utbildning eller social klass. Dessa aspekter ska inte vara avgörande för att sedan bli exkluderad från att arbeta. LÄS MER

  5. 5. ”Det gäller att vara en förebild för barnen” : En studie om fem förskollärares syn på uppdraget att motverka könsmönster i förskolan och hur de i relation till det uppdraget resonerar i valet av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennie Osbeck; Jenny Fjärdsmans; [2022]
    Nyckelord :Genus; förskola; könsroller; subjektskapande; normer; barnböcker;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka synsätt det finns bland förskollärare att se på uppdraget att motverka könsmönster, samt hur de i relation till det uppdraget resonerar vid val av barnlitteratur. I studien används feministisk poststrukturalism som teoretiskt perspektiv samt begreppen normer, subjektskapande och positionering för att analysera materialet. LÄS MER