Sökning: "utbildnings betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 195 uppsatser innehållade orden utbildnings betydelse.

  1. 1. “Jag önskar att jag hade varit bättre på att nätverka” : En kvalitativ studie om chefers subjektiva resonemang kring det sociala kapitalets betydelse för karriärutveckling och yrkesutövande

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Lindskog; Moa Ramström; [2024]
    Nyckelord :Social capital; career development; career growth; promotion; career progress; managers; networking; contacts; contact network; Socialt kapital; karriärutveckling; chefer; nätverkande; kontakter; kontaktnät;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the understanding of mangergers subjective experiences about the meaning of social capital. The study further aims to identify how managers work at increasing their social capital. The result in this qualitative study is based on interviews with six mangergers. LÄS MER

  2. 2. “Det är de privilegierade och oss andra” : En kvalitativ studie om unga vuxnas attityder och erfarenheter av polisensarbete i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agnes Halvardsson; Adela Zingmark; [2024]
    Nyckelord :Trust; distrust; young adults; police work; priviledge; discrimination; attitudes; experiences; Förtroende; misstro; unga vuxna; polisens arbete; privilegierad; diskriminering; attityder; erfarenheter;

    Sammanfattning : Swedish society is characterized by trust and confidence in authorities. In connecting with society changing and becoming more multicultural, shortcomings and mistrust against authorities have become increasingly common. The police are seen as a threat and are subjected to threats. LÄS MER

  3. 3. “Vilken kö ska de som är hen stå i?” : En komparativ litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Grund; Josefin Zakariasen; [2024]
    Nyckelord :Hen; icke-binär; genus; normalitet; könsidentitet; Månne; Kivi; sociokulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ litteraturanalys med en kvalitativ inriktning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två skönlitterära barnböcker, för åldrarna 3-6 och 6-9 år, gestaltar könet hen och hur lärare som arbetar för en inkluderande miljö kan använda dem i ett klassrum med ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Den digitala modelläsaren : En diakron modelläsaranalys av Försäkringskassans konstruerade identiteter i informationsbroschyrer från 1969-1980 och på sociala medieplattformen Instagram från 2020-talet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Anestad Nilsson; Isabelle Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Modelläsare; socialsemiotik; multimodalitet; interpersonell betydelse; Försäkringskassan; informationsbroschyrer; Instagram;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att skapa en djupare förståelse för hur olika modelläsare konstrueras i externkommunicerande texter från Försäkringskassan ur ett diakront perspektiv. Modelläsaren är en prototypisk läsare som är inbyggd i texter och besitter en viss social identitet. LÄS MER

  5. 5. Alla behöver en lärare som Linda! : Elevers syn på betydelsefulla aspekter i lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Fransson; Nina Stenbjörn; [2023]
    Nyckelord :Tillgänglig lärmiljö; elevperspektiv; relationellt perspektiv; skolmisslyckande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om faktorer i skolans lärmiljö och vad i dessa som varit framgångsrikt samt vad som bidragit till ett skolmisslyckande i grundskolan ur ett elevperspektiv. Det är viktigt för alla som arbetar i skolan i allmänhet och för specialpedagoger i synnerhet eftersom ett av specialpedagogens uppdrag är att arbeta för att alla elever ska ges möjlighet att lyckas i skolan och en viktig del i detta arbete är att arbeta förebyggande kring lärmiljöns utformning samt att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer. LÄS MER