Sökning: "utveckling och reflektion"

Visar resultat 21 - 25 av 597 uppsatser innehållade orden utveckling och reflektion.

  1. 21. Designkvalitéer i svenskt vildsvinsläder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Albin Adamsson; [2023]
    Nyckelord :Product design; MDD; Material driven design; Emotional design; Wild boar; Leather; Sustainability; Produktdesign; MDD; Material driven design; Emotionell design; Vildsvin; Läder; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Studien är ett designdrivet forskningsprojekt som besvarar frågeställningen: Vilka materiella designkvalitéer finns det i svenskt vildsvinsläder och hur kan dessa appliceras i produktdesign? Frågeställningen undersöks främst genom en material driven designmetod och resultatet analyseras genom teorier om design för hållbar utveckling och design för emotionell varaktighet. Den material drivna designmetoden inleddes med fri utforskning av materialet, första intryck dokumenterades och hypoteser kring materialet dömdes inkorrekta. LÄS MER

  2. 22. “Livsfarligt! Men det är också bra träning.” : Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Hjelmqwist; Cecilia Kling; [2023]
    Nyckelord :utevistelse; förskola; pedagogers förhållningssätt; förskolans gård; fenomenografi; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares olika uppfattningar kring fenomenet utomhusverksamhet i tre olika förskolor med skilda förutsättningar i den fysiska miljön. En fenomenografisk ansats har tillämpats, vilket syftar till att föra fram skilda erfarenheter och synsätt kring ett specifikt fenomen. LÄS MER

  3. 23. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  4. 24. “Sånt man lär sig underarbetets gång” : En fenomenologisk studie av sjuksköterskans praktiska kunskap i de komplexa omvårdnadssituationerna

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tiina Pyykkö Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Nurse; experiences of; tacit knowledge; Sjuksköterska; erfarenheter; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Patienterna blir allt äldre och deras komplexa akuta och kroniska ohälsotillstånd kräver specifik bedömning och vård av omvårdnadspersonalen. Utveckling av sjuksköterskans praktiska yrkeskunskap är en lång process samtidigt som nya sjuksköterskor upplever att klyftan mellan teori- och praktisk kunskap är stor. LÄS MER

  5. 25. En exkluderande universalitet -En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Monika Johansson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Agenda 2030; hållbar utveckling; diskursanalys; feminism; maskulinitet; universell; Foucauldiansk dislursanalys.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Monika Johansson Titel: En exkluderande universalitet - En diskursanalys av mål och visioner om jämställdhet i Agenda 2030 Kandidatuppsats: SOCK07, 15 hp. Handledare. LÄS MER