Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 78 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Genus och jämställdhet i svenskundervisningen : Gymnasielärares uppfattningar om hur de undervisar om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; gymnasielärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka uppfattningar gymnasielärare har om sin undervisning om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter. För att besvara studiens frågeställningar valdes metoden semistrukturerad intervju och empirin består av sex intervjuer med svensklärare som alla undervisar på gymnasiet. LÄS MER

  2. 12. "Kommer de att vilja läsa detta?" : - en studie över lärares resonemang kring skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Josefin Fermfelt; Emma Hansson; [2022]
    Nyckelord :Litteraturval; lärares resonemang; läsning; skönlitteratur; svenskämnet; ämnesambitioner; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka hur lärare resonerar kring skönlitteratur och skönlitterär läsning, samt att utifrån resonemangen synliggöra deras ämnesambitioner. Studien genomfördes via kvalitativa intervjuer med fyra verksamma svensklärare på gymnasiet. LÄS MER

  3. 13. “Den som inte lägger till ett genustänk till val av bok är olämplig att välja böcker 2022 tänker jag.” : En studie av lärares genusperspektiv i arbetet med skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madicken Ruda; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Lärare och den relevanta litteraturen : En kvalitativ studie om svensklärares val av skönlitteratur i dagens mångkulturella samhälle och syn på den egna kompetensen att välja

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Svensson Ellinor; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; litteraturundervisning; samhällsrelevant litteratur; allmänmänsklig litteratur; läskunskaper; läslust;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om vad lärare anser är viktigt i valet av litteratur och om lärare använder sig av litteratur som är aktuell i dagens samhälle med ett tydligt fokus på det nya mångkulturella samhället som vi lever i. Vidare ville jag också undersöka vad lärare hade för uppfattning om möjligheten till kompetensutveckling i fråga om att utveckla sitt val av litteratur. LÄS MER

  5. 15. Identifikation med karaktärer och engagemang i skönlitteratur : En enkätstudie om en utvald grupp gymnasieeleversattityder till viktiga faktorer för identifikation med karaktärer och engagemang i skönlitteratur inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :Gymnasieelever; identifikation; läsengagemang; läsmotivation; skönlitteratur; svenska.;

    Sammanfattning : Med allt färre läsande ungdomar, och läsfrämjande insatser från regeringen till följd av detta, är det relevant att undersöka vad som kan öka elevernas engagemang i läsning inom svenskämnet. Tidigare forskning har visat att elever vill kunna identifiera sig med karaktärer och att verken ska vara personligt relevanta för att öka läsmotivationen. LÄS MER