Sökning: "vänskapsrelationer i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden vänskapsrelationer i skolan.

  1. 1. Kan Keene, Lindgren & Trenter bidra till lösningar på värdegrundsarbetets gåtor? : En studie om tre barndeckares didaktiska potential för svenskämnets värdegrundsarbete i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tove Johansson; Sofia Lingersjö; [2023]
    Nyckelord :Värdegrundsarbete; skönlitteratur; barndeckare; undervisning; etik och moral; maktrelationer; explicit och implicit ideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka tre skönlitterära verk inom barndeckargenren och dess potential inom ett didaktiskt värdegrundsarbete inom svenskämnet. Undersökningen inriktar sig på elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 2. Är lärare redo? : En kvalitativ studie om lärares beredskap för att möta och stödja elever med ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Louise Ekberg; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Readiness; Knowledge; Teachers; School; Support; ADHD; Beredskap; Kunskap; Lärare; Skola; Stöd;

    Sammanfattning : Ett barn med ADHD kan uppleva svårigheter med lärande och att utveckla vänskapsrelationer, vilket medför att skolan kan bli en utmaning. Oavsett vad eleven har för svårigheter är skolan ansvarig att erbjuda stöd och utforma undervisningen så eleven får förutsättningar att lyckas. LÄS MER

  3. 3. Upplevelsen av att stå bredvid en cancersjuk syster eller bror

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Linn Sundling; Alva Pehrsson; [2022]
    Nyckelord :Cancer; Child; Nursing; Siblings’ experiences; Barn; Cancer; Syskons upplevelser; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Introduktion: Idag drabbas cirka 350 barn i Sverige av cancer varje år. I många fall har det sjuka barnet friska syskon som hamnar på sidan av sjukdomen, till följd av bland annat tuffa behandlingar och biverkningar som kräver föräldrarnas uppmärksamhet. LÄS MER

  4. 4. En för alla, alla för en : en kunskapsöversikt om den kooperativa inlärningsmetodens inverkan på yngre elevers matematikinlärning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mikaela Bergqvist; Kajsa Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :kooperativ inlärningsmetod; kooperativt lärande; matematikinlärning;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt kartläggs nio internationella studier som studerar inverkan på kooperativa inlärningsmetoder jämfört med traditionella inlärningsmetoder. Kunskapsöversikten syftar till att vinna kunskap om vad forskningen belyser gällande skillnaden mellan traditionell och kooperativ inlärning inom matematikundervisningen genom att svara på frågeställningarna: 1) Har den kooperativa inlärningsmetoden positiv inverkan på elevernas prestation i matematik och i deras attityd gentemot matematik enligt de studier vi granskat? 2) Vilka fördelar och nackdelar om den kooperativa matematikinlärningen identifieras i dessa studier? Vi kartlägger och analyserar även studiernas forskningsmetoder för att på så vis identifiera styrkor och svagheter inom forskningsfältet. LÄS MER

  5. 5. “Jag säger det bara när det verkligen behövs” : En intervjustudie om att hantera sin ADHD-diagnos i sociala sammanhang

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Johannesson; Daniel Heikki; [2018]
    Nyckelord :ADHD; stigma; sociala sammanhang; diagnos; normer; hantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur individer med ADHD-diagnos hanterar sin diagnos i olika sociala sammanhang och därmed utöka den redan begränsade forskningen på hur individer med ADHD-diagnos själv upplever sin diagnos i en social kontext. Närmare bestämt ämnar studien att undersöka om individer med diagnosen upplever att de döljer sin diagnos. LÄS MER