Sökning: "vad är undervisningstid"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden vad är undervisningstid.

  1. 21. Undervisningstidens roll för matematikundervisningen på högstadiet : En kvantitativ studie om hur matematiklärare uppfattar undervisningstiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Nygren; [2014]
    Nyckelord :Matematikundervisning; matematiklärare på högstadiet; enkät; undervisningstid;

    Sammanfattning : Detta är en kvantitativ studie som undersöker vad undervisningstiden har för roll i den svenska matematikundervisningen på högstadiet. Dagens högstadieelever har i snitt en timme mindre schemalagd matematikundervisning i veckan än för 35 år sedan, matematikkunskaperna hos dessa elever är också betydligt sämre än för 35 år sedan. LÄS MER

  2. 22. Utökad timplan i matematik - Och systemets tröghet; Extended timetable in mathematics And system interia

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Malm; Katarina Lewin; [2014]
    Nyckelord :huvudmannaskap; matematik; timplan; utökad timplan; matematiksvårigheter; organisation; systemteori; speciallärare;

    Sammanfattning : Lewin, K & Malm, E (2014). Utökad timplan i matematik; och systemets tröghet ( Extended timetable in mathematics; and system interia). LÄS MER

  3. 23. Styrningen av skolan och matematiken. – En studie om hur skolan styrs, den utökade undervisningstiden i matematik och matematiklyftet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Jansson; [2014]
    Nyckelord :Organisation; kommun; skola; matematik; matematikl;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien har varit att undersöka vad som händer med den utökade undervisningstiden i matematik ochmatematiklyftet, när det kommer ned till kommunen och skolan. För att besvara mitt syfte har följande frågor ställts:Vad händer med beslutet om utökad undervisningstid i matematik i skolans vardag och verklighet? Hur ställer man sigsom lärare, rektor, huvudman eller politiker till ett deltagande i matematiklyftet?Studien som gjorts är kvalitativ och begränsad till en specifik kommun i västra Sverige. LÄS MER

  4. 24. Lärmiljön i Moderna språk undervisningen - Ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Salahaldean Kadhem; [2013]
    Nyckelord :Moderna språk; Modersmål; Lärmiljö; Tidpunkt; Undervisningstid; Lokal; Läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur gymnasieelever upplever sin lärmiljö i arabiska som Modernt språk. Med lärmiljön avsågs faktorer såsom arabiskalektionens tidpunkt, undervisningstid per vecka, plats för undervisning, och läromedel. LÄS MER

  5. 25. När kan jag använda mina kunskaper i matematik? : teoretisk och praktisk betydelse för grundskolans matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Marlen Höglund; [2011]
    Nyckelord :mathematics; students; teaching; understanding; why; matematik; elever; undervisning; förståelse; varför;

    Sammanfattning : I skolan anses matematiken vara ett viktigt ämne och den upptar en stor del av skolans undervisningstid. Däremot har det märkts en trend bland eleverna i grundskolan att de mer och mer ifrågasätter varför de över huvud taget måste lära sig matematik. Ren matematik som de läser i skolan kan det många gånger vara svårt att se nyttan med. LÄS MER