Sökning: "vad är undervisningstid"
Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden vad är undervisningstid.
21. Undervisningstidens roll för matematikundervisningen på högstadiet : En kvantitativ studie om hur matematiklärare uppfattar undervisningstiden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Detta är en kvantitativ studie som undersöker vad undervisningstiden har för roll i den svenska matematikundervisningen på högstadiet. Dagens högstadieelever har i snitt en timme mindre schemalagd matematikundervisning i veckan än för 35 år sedan, matematikkunskaperna hos dessa elever är också betydligt sämre än för 35 år sedan. LÄS MER
22. Utökad timplan i matematik - Och systemets tröghet; Extended timetable in mathematics And system interia
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Lewin, K & Malm, E (2014). Utökad timplan i matematik; och systemets tröghet ( Extended timetable in mathematics; and system interia). LÄS MER
23. Styrningen av skolan och matematiken. – En studie om hur skolan styrs, den utökade undervisningstiden i matematik och matematiklyftet.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien har varit att undersöka vad som händer med den utökade undervisningstiden i matematik ochmatematiklyftet, när det kommer ned till kommunen och skolan. För att besvara mitt syfte har följande frågor ställts:Vad händer med beslutet om utökad undervisningstid i matematik i skolans vardag och verklighet? Hur ställer man sigsom lärare, rektor, huvudman eller politiker till ett deltagande i matematiklyftet?Studien som gjorts är kvalitativ och begränsad till en specifik kommun i västra Sverige. LÄS MER
24. Lärmiljön i Moderna språk undervisningen - Ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur gymnasieelever upplever sin lärmiljö i arabiska som Modernt språk. Med lärmiljön avsågs faktorer såsom arabiskalektionens tidpunkt, undervisningstid per vecka, plats för undervisning, och läromedel. LÄS MER
25. När kan jag använda mina kunskaper i matematik? : teoretisk och praktisk betydelse för grundskolans matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : I skolan anses matematiken vara ett viktigt ämne och den upptar en stor del av skolans undervisningstid. Däremot har det märkts en trend bland eleverna i grundskolan att de mer och mer ifrågasätter varför de över huvud taget måste lära sig matematik. Ren matematik som de läser i skolan kan det många gånger vara svårt att se nyttan med. LÄS MER