Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bildämnets syfte - då och nu : En studie av bildämnets förändring med avseende på syfte och tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Katarina Särnblad; [2024]
    Nyckelord :Bildämnets historia; bildämnets syfte; läroplaner; undervisningstid; teorier om kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur ämnet bild har förändrats, från att ämnet infördes i skolan som teckning på 1800-talet till idag. Frågorna som ställs i studien är hur syftet med bildämnet har utvecklats, och hur undervisningstiden för ämnet har förändrats, sedan folkskolans införande. LÄS MER

  2. 2. Tid i skolämnet : Lärares upplevelser och utmaningar kring den undervisningstid som finns

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Winsa; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund. I grundskolan bland dagens lärare finns det en känsla och upplevelse av otillräcklighet och att tiden spelar stor roll i arbetet när det gäller planering och undervisning i skolan. LÄS MER

  3. 3. Talet om Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Louise Larsson; [2020]
    Nyckelord :Teknik 1; upper secondary school; technology program; technology; technology course; Teknik 1; gymnasiet; teknikprogrammet; teknik; teknikkurs;

    Sammanfattning : Teknikämnet har sedan det införlivades i gymnasiet på 1960-talet breddats innehållsmässigt. Från att ha varit fokuserat på främst konstruktion och tillverkning till att innefatta snabbtväxande och betydelsefulla områden som exempelvis energi- och informationsteknik samtidigt som aspekter kring hur teknik påverkar och samverkar med människan och samhället har lagts till. LÄS MER

  4. 4. Teachers’ use of cultural diversity in Swedish schools and its effect on students’ identity

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Aje Albayatti; [2020]
    Nyckelord :History; didactic; history consciousness; education; identity formation; multiculturalism; narrative teaching.; Historiedidaktik; historiemedvetande; historieundervisning; identitetsbildning; mångkultur; interkulturell undervisning; narrativ undervisning;

    Sammanfattning : Denna undersökning behandlar gymnasielärares arbete med att möta den kulturella mångfalden som finns i den svenska skolan idag, samt hur de arbetar med elevers identitetsbildning i historieundervisningen. Lärarnas sätt att arbeta med elevers historiemedvetande är avgörande för hur de formar undervisningen till att skapa möjligheter för elever att bilda och utveckla sin identitet. LÄS MER

  5. 5. Stämmer det här verkligen? : En kvalitativ studie om hur källkritik och informationssökning tillämpas i undervisningen i grundskolans tidiga år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria-Therese Berglund; Jacqueline Thunstedt Degnell; [2019]
    Nyckelord :source criticism; information literacy; learning; digital media; education; compulsory school; källkritik; informationssökning; lärande; digitala medier; undervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Källkritik och informationssökning är en viktig del av en digital kompetens och därav även en stor del av revideringen av LGR11 (Skolverket, 2018a) som fokuserat på att digitalisera skolan. Tidigare forskning tyder på att minst undervisning inom området ges i grundskolans tidiga år. LÄS MER