Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att förstå särskild utbildning för vuxna Hur skolformens komplexitet i en kommun kan tolkas genom Bergs frirumsmodell

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ola Westmar; [2016-02-22]
    Nyckelord :Särskild utbildning för vuxna; särvux; lärvux; frirum; styrning; ledning; andragogik; tillgänglighet; kunskapsutveckling; identitet; delaktighet;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka en kommuns sätt att organisera och utveckla skol- formen särskild utbildning för vuxna. Ett ytterligare syfte är att beskriva vad detta betyder för målgruppen vuxna med intellektuell funktionsnedsättnings tillgänglighet, kunskapsutveck¬ling, identitet och delaktighet i samhället. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med Lågaffektivt bemötande inom skola, förskola och funktionsstöd En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanna Demén; Elisabeth Wahlberg; [2016-02-22]
    Nyckelord :Bemötande; barnsyn; problemskapande beteende; normer;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att genom intervjuer få en förståelse för hur personal upplever arbetet med ett Lågaffektivt bemötande i relation till elever/brukare. Vidare fokuseras på vad som anses vara ett normalt kontra ett onormalt sätt att bete sig. Frågeställningar 1. LÄS MER

  3. 3. Den konstnärliga forskningens ”stilenliga” resultat. Hur hitta ett ömsesidigt förtroende och samarbete mellan forskning, utbildning och konstnärlig praktik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-lill Nilsson; [2016-02-09]
    Nyckelord :tankekollektiv; konstnärlig forskning; praktiker; stilriktiga lösningar; skapande framåtrörels; kunskapsteori; perception; förförståelse; praktisk kunskap; teoretisk kunskap; socialt lärande; fantasi; inbillningskraft; Fleck; Rosengren; Blake;

    Sammanfattning : I denna uppsats vill jag skapa en bild av den konstnärliga forskningens tillstånd 2013-14 med fokus på Göteborg. Jag har intervjuat konstnärliga forskare inom den konstnärliga forskningen om deras kunskapssyn, den konstnärliga forskningens kunskapsproduktion och dess eventuella påverkan på utbildningar och konstnärliga praktiker. LÄS MER

  4. 4. Det är en tolkningsfråga - Förskolechefers uppfattningar av deras pedagogiska ledarskap

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Diana Magnusson; [2016-01-22]
    Nyckelord :pedagogiskt ledarskap; skolledarskap; förskolechef;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet för studien är att utifrån ett fenomenografiskt perspektiv undersöka hur förskolechefer uppfattar det pedagogiska ledarskapet. Detta görs genom att studera vad förskolechefer menar är målet med sitt uppdrag som pedagogiska ledare, vilka handlingar de anser ingår i det pedagogiska ledarskapet samt vad de uppfattar som förutsättningar för det pedagogiska ledarskapet. LÄS MER

  5. 5. Förtroendefulla relationer i särskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Munkhammar; [2015-12-04]
    Nyckelord :Förtroendefulla relationer; särskola; livsvärld; salutogent; förhållningssätt; praxistriangeln; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att lyfta och undersöka hur och varför några speciallärare i särskolan utvecklar förtroendefulla relationer till sina elever och om speciallärarna upplever att detta kan bidra till att utmana särskoleeleverna kunskapsmässigt. Slutligen är det intressant att utforska hur speciallärarna resonerar beträffande särskolans kritiserade omsorgsfokus i förhållande till ovanstående. LÄS MER