Sökning: "vad betyder språk"

Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade orden vad betyder språk.

  1. 21. "Får jag svära?" : En fenomenologisk studie om ungdomars erfarenheter och uppfattningar om användandet av grovt språk mellan vänner

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Sakhong; [2018]
    Nyckelord :phenomenology; youth; interview; friendship; language; perception; experiences.; fenomenologi; ungdomar; intervju; kamratkultur; språkanvändning; uppfattning; erfarenheter.;

    Sammanfattning : Grovt språk är någonting väldigt förekommande i dagens samhälle, speciellt bland ungdomar. Vad ungdomarna som då använder grovt språk har för erfarenheter och uppfattningar om det skulle därför vara hjälpsamt att veta, så att man kan få en övergripande blick över deras användning av grovt språk. LÄS MER

  2. 22. Bedömning i stora klasser : En studie om lärarnas bedömningspraktik om elevers muntliga färdighet i stora klasser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Britta Stålnacke; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om ämneslärares bedömningspraktik vad gäller elevers muntliga färdigheter i stora elevgrupper. Kvalitativa intervjuer genomfördes med fyra ämneslärare i språk som undervisar klasser med ca. 35 till 40 elever. LÄS MER

  3. 23. ”Ursäkta vad betyder fråga?” Formbaserad sfi-undervisning för vuxna med kort eller ingen utbildningsbakgrund

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Nina Begovic Jönsson; [2017-09-05]
    Nyckelord :kort utbildningsbakgrund; grundläggande litteracitet; muntlig undervisning; formbaserad språkundervisning; COLT-schema; ekologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie har en kommunikationsetnografisk ansats med samtalsanalytiska inslag, med syftet att beskriva den interaktionspraxis som förekommer vid klassrumsinteraktion i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare med ingen eller kort utbildningsbakgrund. Utifrån ett ekologiskt perspektiv på språk och lärande undersöker denna studie de lektionsaktiviteter som förekommer i undervisningen och den språkanvändning som dessa ger möjligheter till. LÄS MER

  4. 24. "Det är det tjejerna vill ha" : En studie om hur lärare arbetar med att bryta traditionella könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Julia Rundbom; Emma Zetterström; [2017]
    Nyckelord :idrott och hälsa; genus; traditionella könsmönster; könsmönster;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Forskning visar på att det fortfarande finns tydliga traditionella könsmönster i idrott och hälsa och lärare har svårt att se och bryta dem. Syftet med studien är därför att undersöka hur lärare kan arbeta med att bryta traditionella könsmönster i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 25. Enabling Content Discovery in an IPTV System : Using Data from Online Social Networks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Hazim Deirmenci; [2017]
    Nyckelord :content discovery; IPTV; recommender system; social recommendation; social filtering; social network; movie recommendation;

    Sammanfattning : Internet Protocol television (IPTV) is a way of delivering television over the Internet, which enables two-way communication between an operator and its users. By using IPTV, users have freedom to choose what content they want to consume and when they want to consume it. LÄS MER