Sökning: "vad betyder språk"

Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade orden vad betyder språk.

  1. 6. Transspråkande - att använda flerspråkighet i engelskundervisning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anette Rasmusson; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; transspråkande; flerspråkighet; interkulturalitet; engelskundervisning;

    Sammanfattning : Detta är ett utvecklingsarbete som genomförts vid Luleå tekniska universitet i utbildningen Kompletterande Pedagogisk utbildning (KPU) höstterminen 2021. Syftet med utvecklingsarbetet är att synliggöra och förstå hur elevers kunskaper och särskilt ordförråd i engelska kan utvecklas med stöd av flerspråkighet i undervisningen i årskurs 8 samt hur eleverna har uppfattat arbetet med flerspråkighet i engelskundervisningen. LÄS MER

  2. 7. ”När de tittar på bilden, så får de en bildlig version av texten" : En studie av bildens funktion och som didaktiskt verktyg i den tidiga läsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Julia Assarsson; Malin Kalkemyr; [2021]
    Nyckelord :Läsning; läsundervisning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samhället värderas läsandet högt, det är “en demokratisk rättighet”. För att kunna ta del av samhället är det viktigt att vi kan läsa. Den text vi möter i olika kontexter är inte bara skriven utan består av olika modaliteter som exempelvis skriven text och bild. LÄS MER

  3. 8. Vi ses i Nangijala min kära vän! : En sociologisk analys av sorgens språk

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Jennifer Ebbnell; Louise Hesse; [2021]
    Nyckelord :Minnessidor; efterlevande; avlidna; självrepresentation; sorgrätt;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör utvalda minnessidor på Fonus av 40 stycken avlidna män och kvinnor. Syftet är att ta reda på hur sörjande individer via Fonus minnessidor uttrycker sin sorg genom text och bild. Denna studie har genomförts via en kvalitativ metod, med stöd från kvantitativ data. LÄS MER

  4. 9. “Kommunikationen betyder ju allt, det är ju A och O [...]. Det är en frihet för alla att kunna kommunicera?” : En kvalitativ studie om hur speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning lyfter fram metoder för kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christian Antoft; Frida Gannby; [2021]
    Nyckelord :Accessible learning environment; Augmentative and alternative communication; Communication methods; Communication tools; Languages; Social contexts; Special education teachers; Special school; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikationsmetoder; Kommunikationsverktyg; Sociala sammanhang; Speciallärare; Språk; Särskola; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning lyfter fram metoder som gynnar kommunikationsutveckling för elever på särskolan. Vidare belyses vilka sociala sammanhang och verktyg som används för att främja kommunikationen för elever i särskolan. LÄS MER

  5. 10. Identitetskonstruerande, platsanknytning och dialektens betydelse

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Magdalena Sörlle; [2021]
    Nyckelord :dialekt; identitet; plats; platsanknytning; språklig variation och förändring.;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks identitet hos geografiskt rörliga unga kvinnor som flyttat till Uppsala från olika delar av Sverige. Syftet med denna undersökning är att ta reda på vad identitet, dialekt och platsanknytning betyder för informanterna, samt hur de resonerar kring, förhåller sig till och ser på sin identitet i förhållande till dialekt och plats. LÄS MER