Sökning: "vad betyder språk"
Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade orden vad betyder språk.
11. Bara för att du inte kan svenska språket så betyder det ju inte att du inte kan : En kvalitativ intervjustudie kring nyanlända elevers kunskapsutveckling i So-ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I skolan ställs mycket höga förväntningar på nyanlända elever, då de förväntas lära det svenska språket parallellt med ämneskunskaper. Många lärare saknar dock kompetens i hur de ska främja nyanlända elever språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER
12. Inkluderingsarbetet i förskolan : Vad det är och vad det betyder för barn med ett annat modersmål
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : I det här arbetet tas betydelsen av förskolans inkluderingsarbete upp men också flerspråkighetens inverkan på detta. I uppsatsens inledning beskrivs bakgrunden för intresset för detta inkluderingsarbete och varför det är viktigt att genomföra. LÄS MER
13. Att läsa modersmål eller inte, det är frågan : andraspråkstalande gymnasieelevers inställning till modersmålet och modersmålsämnet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Svenskan har aldrig varit det enda språket i Sverige. Paletten av språk har ökat, och idag har ungefär en tiondel av landets invånare ett annat modersmål än svenska. I grund- och gymnasieskolan har omkring 25 procent av eleverna en bakgrund i andra länder, och om vissa kriterier uppfylls har dessa rätt till modersmålsundervisning. LÄS MER
14. Miljövänliga motorvrål - en kritisk diskurspsykologisk analys av hållbarhetsdebatten inom Formel 1
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : By conducting a discourse analysis on the sustainability debate within For-mula 1 this study explores the construction of meaning for sustainability as well as the construction of identity for Formula 1 as a sport. The analysis used the concepts of interpretative repertoires, subject positions and ideologi-cal dilemmas from the field of critical discursive psychology. LÄS MER
15. Flerspråkiga pedagogers upplevelser kring språkkunskaper i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Mitt syfte med studien var att ta reda på hur några pedagoger med annat modersmål än svenska upplever hur deras språkkunskaper tas tillvara på i förskolan. Utifrån syftet formulerade jag sedan frågeställningen. Jag valde att intervjua 5 pedagoger med annat modersmål än svenska i en kommun i mellersta Sverige. LÄS MER