Sökning: "vad betyder språk"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade orden vad betyder språk.

  1. 11. Bara för att du inte kan svenska språket så betyder det ju inte att du inte kan : En kvalitativ intervjustudie kring nyanlända elevers kunskapsutveckling i So-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Haglund; [2020]
    Nyckelord :teachers perception; newly arrived pupils; civic education; increased knowledge; interview study; lärares uppfattningar; nyanlända elever; So-ämnena; kunskapsutveckling; intervjustudie;

    Sammanfattning : I skolan ställs mycket höga förväntningar på nyanlända elever, då de förväntas lära det svenska språket parallellt med ämneskunskaper. Många lärare saknar dock kompetens i hur de ska främja nyanlända elever språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 12. Inkluderingsarbetet i förskolan : Vad det är och vad det betyder för barn med ett annat modersmål

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Leopoldo Vallejos; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskolan; Inkludering; Likvärdig;

    Sammanfattning : I det här arbetet tas betydelsen av förskolans inkluderingsarbete upp men också flerspråkighetens inverkan på detta. I uppsatsens inledning beskrivs bakgrunden för intresset för detta inkluderingsarbete och varför det är viktigt att genomföra. LÄS MER

  3. 13. Att läsa modersmål eller inte, det är frågan : andraspråkstalande gymnasieelevers inställning till modersmålet och modersmålsämnet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Kristina Gehrmann; [2020]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsundervisning; svenska som andraspråk; flerspråkighet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Svenskan har aldrig varit det enda språket i Sverige. Paletten av språk har ökat, och idag har ungefär en tiondel av landets invånare ett annat modersmål än svenska. I grund- och gymnasieskolan har omkring 25 procent av eleverna en bakgrund i andra länder, och om vissa kriterier uppfylls har dessa rätt till modersmålsundervisning. LÄS MER

  4. 14. Miljövänliga motorvrål - en kritisk diskurspsykologisk analys av hållbarhetsdebatten inom Formel 1

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Felicia Thornander; [2020]
    Nyckelord :Critical discursive psychology; discourse analysis; Formula 1; ecological modernization.; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : By conducting a discourse analysis on the sustainability debate within For-mula 1 this study explores the construction of meaning for sustainability as well as the construction of identity for Formula 1 as a sport. The analysis used the concepts of interpretative repertoires, subject positions and ideologi-cal dilemmas from the field of critical discursive psychology. LÄS MER

  5. 15. Flerspråkiga pedagogers upplevelser kring språkkunskaper i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Wecksell; [2019]
    Nyckelord :diskriminering; flerspråkighet; flerspråkiga pedagoger; interkulturell; modersmål;

    Sammanfattning : Mitt syfte med studien var att ta reda på hur några pedagoger med annat modersmål än svenska upplever hur deras språkkunskaper tas tillvara på i förskolan. Utifrån syftet formulerade jag sedan frågeställningen. Jag valde att intervjua 5 pedagoger med annat modersmål än svenska i en kommun i mellersta Sverige. LÄS MER