Sökning: "vad tycker elever om fysik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden vad tycker elever om fysik.

  1. 1. Matematikkunskaper eller kemikontext? : En pilotstudie om vad som ligger bakom svenska gymnasieelevers svårigheter med beräkningar i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Simon Harriesson; [2023]
    Nyckelord :kemi; matematik; svårigheter; elever; matematisk förmåga; överföring; lärare; enhetsanalys; rimlighetsbedömning; beräkningar; problemlösning; gymnasiet; Sverige;

    Sammanfattning : Det är många som anser att kemiämnet i allmänhet och kemiska beräkningar i synnerhet hör till de svåraste sakerna som lärs ut på gymnasiet. I en tidigare litteraturstudie visades att bland annat begreppen överföring och matematisk förmåga är kopplade till elevers svårigheter med beräkningar i kemi, samt att studier i svensk kontext saknas. LÄS MER

  2. 2. Jag är inte så intresserad av detta ämne : Vad tycker högstadieelever omfysik- och teknikundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Linnea Lundberg; Victoria Mellquist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Erfarenhet och tidigare forskning visar att pojkar är mer intresserade av fysik och teknik än vad flickor är vilket leder till att fler män än kvinnor arbetar inom fysik och ingenjörsyrken. Genom att göra en enkätstudie, undersöker det här arbetet om detta stämmer i ett urval av niondeklassare i Stockholmsområdet. LÄS MER

  3. 3. Syftet med NTA i kemi : Fjärdeklasselevers uppfattning av syftet jämfört med lärarens syfte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik (from 2013)

    Författare :Mårten Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :Chemistry; inquiry based; laboratory education; middle school; purpose; Kemi; undersökande arbetssätt; laborativt arbete; mellanstadiet; syfte;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att bidra med ökade kunskaper om vilka uppfattningar som finns bland fjärdeklasselever gällande syftet med NTA i kemi, och om dessa överensstämmer med lärarens syfte. Datainsamlingen har gjorts via gruppintervjuer med femton elever och deras lärare. Intervjusvaren har sedan kategoriserats induktivt. LÄS MER

  4. 4. Bedömning i laborativ naturvetenskaplig undervisning : en aktionsforskning om hur elevers naturvetenskapliga kunskap visas vid laborativa moment och kan användas vid bedömning i naturvetenskap.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Melkersson; Elin Sandström; [2017]
    Nyckelord :fysik; elektricitet; laborativt material; bedömning;

    Sammanfattning : För att en lärare ska kunna göra en bedömning av en elevs kunskaper måste eleven visa läraren vad eleven kan. Forskning har visat att elever tycker att naturvetenskap är svårt och att ett stort hinder är det naturvetenskapliga språket. Det naturvetenskapliga språket hindrar elever från att visa sin kunskap inom ämnet. LÄS MER

  5. 5. Fysik - svårt och tråkigt? : - en analys av elevers uppfattning om fysikämnet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Erik Carlsson; [2015]
    Nyckelord :Fysik; svårigheter; grundskola; intresse;

    Sammanfattning : Det stora temat för den här undersökningen är att förstå hur elever i grundskolans senare del uppfattar fysikundervisningen med avseende på svårighetsgrad. I tillägg till detta undersöks elevernas intresse för fysikämnet samt ytterligare några faktorer vilka kan förklara uppfattningen om detta ämne. LÄS MER