Sökning: "vi och dom etnicitet"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden vi och dom etnicitet.

  1. 1. Från gärningsman till invandrare En kritisk diskursanalys av den svenska kvällspressens porträttering av gärningsmän utifrån etnicitet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Evagelia Milona; Andrea Persson; [2022]
    Nyckelord :Media; Kvällspress; Kriminalrapportering; Stereotyper; Etnicitet; Andrafiering; Diskurs; “Vi” och “Dom”; Makt; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur gärningsmän med svensk respektive utländsk bakgrund porträtteras i nyhetsartiklar från kvällspressen under åren 1999–2002 och 2019–2022 utifrån ett fokus på vilka diskurser som inverkar på porträtteringen. Nyhetsartiklar från Aftonbladet och Expressen analyserades med hjälp av Faircloughs tredimensionella modell för kritisk diskursanalys. LÄS MER

  2. 2. Rätt person på rätt plats : En kvalitativ studie om organisationers rekryteringsprocesser ur ett mångfaldsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Amanda Österlindh; Björn Ljunggren; Viktor Ekström; [2022]
    Nyckelord :Recruitment; Recruitment process; Diversity; Rekrytering; Rekryteringsprocess; Mångfald;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte var att tolka och förstå organisationers rekryteringsprocess ur ett mångfaldsperspektiv med fokus på etnicitet och kön. Vi ville även ge ett alternativt förslag till att involvera mångfald i rekryteringsprocessen. LÄS MER

  3. 3. “Jag tror dom såg mitt efternamn och det räckte” : – En litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett mångkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Futvoye; Amanda Viklund; [2022]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; Habib; Berts dagbok; etnocentrism; interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ litteraturanalys med hermeneutisk inriktning. Vi fördjupar oss i begrepp som mångkultur, interkulturell kompetens, etnocentrism, critical literacy samt alteritetsteori. Därtill går vi igenom vad som menas med händelse, tema, miljö och karaktär samt deras betydelse för barnlitteratur. LÄS MER

  4. 4. De historier vi berättar för varandra : En komparativ analys av historiebruket rörande kulturell interaktion under koloniseringen av Piteå lappmark från år 1749 till 1800-talets slut.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johan Lööv; [2021]
    Nyckelord :historiebruk; existentiellt historiebruk; kolonisation; samer; nybyggare; Pite lappmark.; use of history; colonization; sami; settlers; Pite lappmark.;

    Sammanfattning : De historier vi berättar för varandra berättas med ett syfte. Men vem berättar dem och med vilket bakomliggande syfte? I denna kvalitativa studie som bedrivs som en komparativ flerfallstudie undersöks och jämförs användningen av det existentiella historiebruket i lokalhistoriska publikationer. LÄS MER

  5. 5. Vi och dom på normkritikens villkor? : - En kritisk diskursanalys av normkritisk barnlitteratur i förskolan för barn mellan 3–6 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kajsa Strömberg; Josefine Wirsén; [2021]
    Nyckelord :Normkritik; kritisk diskursanalys; förskola; barnlitteratur; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera normkritisk barnlitteratur för barn mellan tre till sex år, från tre normkritiska bokförlag: Vombat förlag, Sagolikt bokförlag och Olika förlag. I två delstudier analyserades litteraturen utifrån två olika perspektiv, i delstudie ett utifrån ett etniskt mångfaldsperspektiv och i delstudie två ur ett genusperspektiv. LÄS MER