Sökning: "ätstörningar OCH undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ätstörningar OCH undervisning.

  1. 1. Biologilärares syn på undervisning av sex och samlevnad : En kvalitativ studie om hur verksamma biologilärare hanterar känsligt innehåll i sin undervisning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Angelica Lönn; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undervisningen i biologi ska bland annat ge eleverna förutsättningar att utveckla sinförmåga att exempelvis använda sina kunskaper i biologi för att ta ställning i frågorsom rör sex och samlevnad. I Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet 2011 (2019) står det dock inte hur eller på vilket sätt en lärare skaskapa dessa förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Kvinnliga gymnasieelevers fysiska självuppfattning : och hur det påverkar dem i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Natalie Olinder; [2020]
    Nyckelord :Education; physical education; physical self-perception; self-esteem; self-perception.; Fysisk självuppfattning; idrott och hälsa; självkänsla; självuppfattning; undervisning.;

    Sammanfattning : I tidigare forskning går det att läsa att individers fysisk självuppfattning kan påverka deras beteende, attityder, upplevelser och känslor i förhållande till kroppen. Den fysiska självuppfattningen kan variera beroende på vilken situation personen befinner sig i. LÄS MER

  3. 3. Kroppsideal i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie om idrottslärares erfarenheter av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Cajsa Axelsson Elfving; [2020]
    Nyckelord :Kropp; skola; undervisning; elever; normer;

    Sammanfattning : Samhället genomsyras av normer, värderingar och olika ideal om hur en kropp ska vara och se ut. I ämnet idrott och hälsa så är kroppen mer exponerad än i andra ämnen, och är i mer fokus både innan, i och efter aktivitet i undervisningssammanhang. LÄS MER

  4. 4. Den psykiska hälsans komplexitet i ämnet idrott och hälsa : En systematisk litteraturstudie om idrottslärares möjligheter och utmaningar i undervisningen av psykisk hälsa

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Felicia Ljungberg; Jessica Andersson; [2020]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; hälsoundervisning; psykisk hälsa; möjligheter; utmaningar.;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa är ett ämne som de senaste åren har vuxit genom att gå från idrott, till idrott och hälsa. Då hälsa blivit en del av ämnets innehåll innebär det att undervisningen ska innefatta både de fysiska och praktiska momenten men även den teoretiska momenten, där begreppet hälsa bör vara en del. LÄS MER

  5. 5. ”Inga pekpinnar, ingen ångest” : Gymnasielärares kunskaper, erfarenheter och didaktiska val vid undervisning av kosthållning och ätstörningar i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Louise Martinsson; Sofia Fransson; [2019]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Hälsa; Kompetensutveckling; Lärares kunskapsbas; Läroplansteori; Lärarutbildning; Ramfaktor;

    Sammanfattning : Lärare har ett inflytande över elevers syn på hälsa (Webb & Quennerstedt 2010), och Von Essen (2015) påpekar den känslomässiga laddning som konversationen kring mat kan medföra. Därför blir det viktigt att undersöka hur lärare arbetar med kosthållning och ätstörningar där bland annat mat kopplat till hälsa kan ingå. LÄS MER