Sökning: "övergångar skola"

Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser innehållade orden övergångar skola.

  1. 6. Barns utbildningskontinuitet : En studie om vad som påverkar barns övergångmellan förskola, förskoleklass och fritidshem, samtspecialpedagogens roll i dessa

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Johansson; Mathilda Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Filosofisk-; fysisk-; kommunikationsmässig och social kontinuitet; fritidshem; förskola; förskoleklass; kontinuitet; samverkan; samverkansidentitet; specialpedagog; utbildningskontinuitet; övergångar.;

    Sammanfattning : Övergången mellan förskola och skola kan för en del barn upplevas som utmanande.Tidigare forskning har pekat på komplexiteten i barns övergångar och vikten av attgod samverkan mellan alla aktörer i barns närhet sker, för att främja deraskontinuitet. LÄS MER

  2. 7. ”Dom skicka typ ett papper som hade typ min diagnos…” : En kvalitativ studie av elever i behov av stöd och deras beskrivningar av övergången mellan grundskolan och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Katarina Gedda; Jenny Marklund; [2022]
    Nyckelord :Övergångar; Delaktighet; Elevperspektiv; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien syfte är att undersöka hur gymnasieelever i behov av stöd beskriver delaktighet vidövergången mellan högstadiet och gymnasiet. Övergångar kan generellt utmana elever ochupplevas som en komplex situation för den som befinner sig mitt i processen med att bytaskola eller stadium. LÄS MER

  3. 8. Övergången : Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Katarina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :samverkan; skolans språkliga krav; speciallärare; språklig sårbarhet; övergång;

    Sammanfattning : Nilsson, Katarina (2022), Övergången – Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. I studien beskriver några lärare och speciallärare på en f-6-skola sina uppfattningar av arbetet kring övergångar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  4. 9. ”Vet ni, vi kan lämna den där saxen” : Ett lärarperspektiv på elevers övergångar mellan anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sanna Öman; Jill Westfal Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; riktlinjer; samverkan; delaktighet; samsyn.;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är lärares olika perspektiv och syn på elevers övergångar mellan anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Den tidigare forskningen som vi har tagit del av synliggör komplexiteten när det kommer till att finna gemensamma rutiner och riktlinjer för hur övergångar ska ske inom skolformen. LÄS MER

  5. 10. Brytpunkten mellan gymnasiet och vuxenutbildningen : En studie om hur studie- och yrkesvägledare stödjer elever från introduktionsprogrammen att navigera i fortsatta studier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Larsson; Marianne Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Övergångar; kompensatorisk vägledning; valfrihet; vuxenutbildningen; upplevd självförmåga; vägledningsmetoder;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning utgör en central funktion för introduktionsprogrammens elever redan på gymnasiet. Men intresset för karriär och vägledning är ofta litet. LÄS MER