Sökning: "Analys reklamfilm"

Visar resultat 16 - 20 av 71 uppsatser innehållade orden Analys reklamfilm.

  1. 16. Den lyckliga kvinnan : En semiotisk undersökning om skönhetsreklam riktad mot kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Lina Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Genus; lycka; Reklamfilm; semiotik; skönhetsprodukter;

    Sammanfattning : Denna uppsats har genom en bildsemiotisk analys utifrån genusteoretiska utgångspunkter analyserathur kvinnlig lycka porträtteras i reklamfilm. Syftet med uppsatsen var att fördjupa mina kunskaperinom ämnet. Min analys utgår ifrån tre olika reklamfilmer från tre olika skönhetsföretag. LÄS MER

  2. 17. Reklamfilm i 9:16 : Hur reklamfilm utformas för att passa det stående formatet i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linnéa Engblom; [2021]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; sociala medier; Instagram; bildformat; komposition; bildanalys; reklamfilm;

    Sammanfattning : Sociala medier fortsätter att vara en av de största plattformarna förmarknadsföring, men forskningen på området släpar efter. Mobiltelefonen somvisningsfönster är något som filmskapare måste förhålla sig till – men hur hanterasde begränsningar och möjligheter som formatet innebär? Detta arbete harundersökt hur skapare av rörlig reklam förhåller sig till formatet 9:16. LÄS MER

  3. 18. Som vi brukar göra : En studie av den visuella kommunikationen av det svenska jordbruket

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Molly Wiström; [2021]
    Nyckelord :Jordbruk; lantbruk; visuell kommunikation; representation; hållbarhet; grafisk design; organmat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur Sveriges största lantbrukskooperativ kommunicerar sin verksamhet visuellt samt undersöka konsumenters uppfattning om jordbruket och jordbrukares uppfattning om hur jordbruket visualiseras. Frågorna som besvaras är: Hur framställer Sveriges största lantbrukskooperativ det svenska jordbruket i sin marknadsföring? Vilken bild har en grupp individer av det svenska jordbruket? Hur ser ett urval jordbrukare på den visuella kommunikationen som finns att tillgå om jordbruket? För att kunna besvara frågeställningarna har tre olika huvudmetoder använts i undersökningen. LÄS MER

  4. 19. Did I shave for this? : En kvalitativ studie om Gillette och Gillette Venus anpassning till aktuella samhällsdiskurser.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marie Bokfors; Thilde Vinderå; [2021]
    Nyckelord :Intersektionalitet; varumärkesaktivism; samhällsdiskurs; Gillette; Gillette Venus;

    Sammanfattning : Problemformulering ochs syfte: Syftet med studien är att undersöka hur Gillette och Gillette Venuskommunikativt anpassar sig efter aktuell samhällsdiskurs i deras reklamfilmer, samt hur de inkluderar intersektionella identiteter. Denna studie bidrar med empiriskt material till forskningsområdena inklunderande kommunikation, varumärkesaktivism och woke washing. LÄS MER

  5. 20. Normbrytande reklamfilmer- ett stöd för ryska HBTQ-personer : En semiotisk analys av hur HBTQ-personer framställs i svenska reklamfilmer under 2010-talet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Kulsoom Kulsoom; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur XXL, Blocket och SJ framställer HBTQ-personer i sina reklamfilmer under 2010-talet. Dessa reklamfilmer dök upp i mainstreammedier efter ett förtryck mot ryska HBTQ-personer 2013. LÄS MER