Sökning: "Användarnytta"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade ordet Användarnytta.

  1. 6. Bättre koll på din privatekonomi, eller?: Faktorer bakom unga vuxnas intention till användning av per-sonal financial management-tjänster

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Rickard Lindblom; James Casati; [2020]
    Nyckelord :Fintech; Privatekonomi; Personal Financial Management-tjänster; Technology Acceptance Model; Diffusion of Innovation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar till att undersöka vilka faktorer som påverkar intentionen hos icke adoptanter mellan 18–30 år till att använda sig av Personal Financial Management-tjänster i Sverige. Detta undersöks med stöd av teorierna TechnologyAcceptance Model och Diffusion of Innovation, vilket resulterar i en modell av sju faktorer som enligt tidigare studier haft signifikant påverkan på liknande digitala tjänster. LÄS MER

  2. 7. Interaktion med en digital tjänst : En kvalitativ studie om hur god interaktion för en samhällstjänst kan utformas för medborgare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Marcus Ahlstrand; [2019]
    Nyckelord :interaktionsdesign;

    Sammanfattning : I det moderna samhället är vår interaktion med tjänster konstant och erbjuder möjligheter för en rikare vardag. Ett exempel är att statliga myndigheter tillhandahåller sina tjänster digitalt för att förenkla och förbättra samhällsservicen till medborgare. LÄS MER

  3. 8. Sociala interaktioner i video-slots : En kvalitativ studie om intresset för sociala interaktioner i video-slots och hur det kan utformas för att skapa en bra spelupplevelse samt om det kan bidra till en sundare spelstil

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Wilmer Ahlgren; Henrik Johansson; [2019]
    Nyckelord :Qualitative study; user experience; hedonic motivation system; gamification; internal motivation; video-slots; gambling abuse; Kvalitativ studie; användarupplevelse; hedoniska motivationssystem; spelifiering; inre motivation; video-slots; spelmissbruk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka om det finns ett intresse för sociala interaktioner i video-slots och hur det i sådana fall kan utformas för att ge användarna en bra användarupplevelse. Onlinekasinon är den spelform som har ökat mest i popularitet i Sverige senaste åren och video-slots är den speltyp som växer mest. LÄS MER

  4. 9. Tillgänglighet på supportsidor : En fallstudie kring vad som påverkar upplevd tillgänglighet och användarvänlighet på en supportsida

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Saman Alkaptan; [2019]
    Nyckelord :Användarupplevelse; Användarnytta; Tillgänglighet; WCAG 2.0;

    Sammanfattning : The purpose of the web is that it should be accessible to everybody, however, there are people with some type of disabilities that makes them unable to access or use certain websites because of the lack of accessibility that is implemented in them. This means that these websites are not user-friendly for users with disabilities. LÄS MER

  5. 10. Släpp kontrollbehovet och låt automatiken göra jobbet : En kvalitativ studie om hur ett gränssnitt kan effektivisera publiceringsprocessen

    L2-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Jessica Frithiof; Josefine Liljeblad; [2018]
    Nyckelord :Administration tool; DeLone and McLean IS Success Model; utility; content management system CMS ; user experience; qualitative research; case study; digitalization; news publishing; Administrationsverktyg; DeLone and McLean IS Success Model; användbarhet; content management system CMS ; användarupplevelse; kvalitativ studie; fallstudie; digitalisering; nyhetspublicering;

    Sammanfattning : Denna studie och uppsats har behandlat samt fokuserat på att synliggöra användarproblem och bearbeta dessa genom bakomliggande teorier kring olika systemegenskaper. Studien utgår från det aktuella administrationsverktyget Everyware. Verktyget Everyware används idag av tidningar och mediehus för att bygga upp och underhålla webbtidningar. LÄS MER