Sökning: "Apoteket AB"
Visar resultat 11 - 15 av 71 uppsatser innehållade orden Apoteket AB.
11. Competition and Market-Entry Into the Swedish Pharmacy Market : A study on municipality level between 2011-2016
Magister-uppsats, Umeå universitet/NationalekonomiSammanfattning : Between the 1970s and 2009 the Swedish pharmacy market was characterized by a governmental monopoly with Apoteket AB as the only market-actor. By the year 2009, market reforms and re-regulations allowed private companies to enter the pharmacy market. Still, pertaining to existing regulations (e. LÄS MER
12. Användande av kundinformation för att behålla kunder - En studie av Apoteket AB
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : År 2009 avreglerades den svenska apoteksmarknaden och Apoteket AB blev därmed av med sin monopolställning och utsattes för konkurrens. De nya aktörerna behövde förvärva nya kunder medan Apoteket AB:s utmaning blev att behålla sina befintliga kunder. LÄS MER
13. Ägareffekter på CSR-Strategier
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Vi ämnar öka förståelsen kring hur olika ägartyper påverkar ett företags CSR-strategi genom att utföra en fallstudie på den svenska apoteksbranschen. Detta innefattar företagens prioritering och involvering av sina intressenter samt hur de kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER
14. Läkemedelsförsörjning i Sveriges landsting : En modell för sourcingbeslut
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Problembakgrund: Mellan år 1970-2009 utgjordes apoteksmarknaden i Sverige av ett statligt monopol, där Apoteket AB hanterade läkemedelsförsörjning för samtliga landsting i Sverige. År 2009 privatiserades däremot apoteksmarknaden, och landstingen fick nu välja om det skulle hantera läkemedelsförsörjningen i egen regi eller fortsätta upphandla tjänsten till en extern aktör. LÄS MER
15. Apotekskedjornas visuella kommunikation : En jämförande studie av butiksmiljöer och dess kommersiella attribut
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Denna uppsats rör de fyra största svenska apotekskedjorna och dess visuella kommunikation samt användning av kommersiella attribut. Med visuell kommunikation menas här det budskap som sänds ut till kunden genom butiksutformningen och som kunden kan uppfatta med sina sinnen, exempelvis färgval, exponerade produkter och personalens bemötande. LÄS MER