Sökning: "Avkodningsförmåga"

Visar resultat 21 - 25 av 73 uppsatser innehållade ordet Avkodningsförmåga.

  1. 21. Hur påverkar intensiv och evidensbaserad läsundervisning avkodningsförmågan hos elever som är i riskzonen för lässvårigheter? : En interventionsstudie som undersöker effekterna av RTI-modellens lager 3 och lager 4 hos fyra elever i årskurs 2.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ingrid Carlsson; Anna Rask Bökman; [2022]
    Nyckelord :Assisterande teknik; lager 3; lager 4; läsa-; skriva- och räknagarantin; lässvårigheter; läsundervisning; Response to Intervention; RTI; tidiga insatser;

    Sammanfattning : I svensk skola har en "vänta-och-se"-strategi påvisats gällande rutiner för identifiering av elever som indikerar lässvårigheter. Även utmaningar angående riktade insatser för dessa elever har konstaterats. Detta trots införandet av obligatoriska bedömningsstöd och läsa-, skriva- och räknagarantin. LÄS MER

  2. 22. Talsyntes Påverkan på Mellanstadieelevers Textförståelse : En kvantitativ, Explorativ Studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Maggie Doweyko Nilsson; Ellinor Göransson; [2021]
    Nyckelord :Speech synthesis; text comprehension; assistive technology; decoding; reading; language comprehension; simple view of reading; Talsyntes; Textförståelse; Assisterande teknik; Avkodningsförmåga; Läsning; Språkförståelse; simple view of reading;

    Sammanfattning : Aim and research questions: The study examined how text comprehension of middle school students in Sweden changed depending on the modalities of reading and speech synthesis. Impact on the outcome based on factors such as decoding ability, working memory, gender and multilingualism were examined. A new text comprehension test was evaluated. LÄS MER

  3. 23. Tyst, fri läsning ur ett lärarperspektiv : Är bänkboken en pusselbit för att finna läslusten?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Skåre; Marie Tall; [2021]
    Nyckelord :Passive readers; reading role model; silent reading; bench book; interest; Passiva läsare; läsande förebild; tyst läsning; bänkbok; intresse;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 3 ser på bänkboken och dentysta, fria läsningen i klassrummet. Även deras syn på elevers möjlighet till attfinna sin läslust och kunna utveckla sin läsning undersöks. Resultatet som presenteras i studien bygger på kvalitativa intervjuer med 10 verksamma lärarefrån olika skolor. LÄS MER

  4. 24. Talsyntes och textförståelse hos elever med svenska som andraspråk. Utifrån faktorerna avkodningsförmåga, arbetsminneskapacitet och kön. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Nilsson; Elin Lindqvist; [2021]
    Nyckelord :Arbetsminne; avkodning; läs- och hörförståelse; kön; svenska som andraspråk; talsyntes;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på om förståelsen hos elever med svenska som andraspråk i årskurs 4 och 5 påverkas när de tar till sig text via talsyntes jämfört om de får läsa den utifrån faktorerna avkodningsförmåga, arbetsminneskapavitet och kön. Ett annat syfte var att försöka fånga elevernas upplevelse av att använda talsyntes. LÄS MER

  5. 25. Vilken påverkan kan intensiv lästräning ha på elevers avkodningsförmåga och läslust? : En interventionsstudie i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Engfeldt; Anna Rolfsdotter Gahne; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; intensiv lästräning; läslust; the simple view of reading.;

    Sammanfattning : Att motivera elever till att läsa har blivit en större utmaning för lärare och föräldrar i dagens samhälle, trots läsfrämjande aktiviteter i skolan. Ofta upplevs läsning som ett krav för inhämtande av teoretiska kunskaper och inte som lustfyllt och kravlöst. LÄS MER