Sökning: "Begåvning begrepp"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Begåvning begrepp.
1. Förskollärares stöttning i den proximala utvecklingszonen för särskilt begåvade barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares syn på stöd till särskilt begåvade barn i förskolan. Särskild begåvning är ett område där det råder kunskapsbrist och är något som behöver synliggöras i samhället. LÄS MER
2. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER
3. Multimodalitet i matematik : En systematisk litteraturstudie om hur elevers lärande i matematik kan påverkas av multimodalitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudiens syfte är att beskriva hur multimodalitet påverkar elevers lärande i matematik. Studien utgår ifrån tre olika frågeställningar som alla sammankopplar till syftet. LÄS MER
4. Talang, övning & musikalitet : Gymnasieelevers uppfattningar av begreppen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I denna uppsats behandlar vi ämnena talang och övning i relation till musikalitet. Vi har undersökt hur en grupp gymnasieelever från två skolor från olika delar av Sverige uppfattar dessa begrepp och presenterat och visat på olika vetenskapliga och historiska uppfattningar kring dessa begrepp och den inneboende komplexitet de besitter, samt vilka funderingar de väcker. LÄS MER
5. Särbegåvade barn i förskolan : En intervjustudie om förskolepedagogers uppfattningar om särbegåvning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiesyftet är att undersöka vad förskolepedagoger har för uppfattning om särbegåvning och behovet av stöd för att genomföra ett bra pedagogiskt arbete tillsammans med dessa barn. Kvalitativ studie med semistrukturerad intervju används som metod och fem förskolepedagoger intervjuades via e-post. LÄS MER