Sökning: "COVID-19 vaccination"

Visar resultat 21 - 25 av 92 uppsatser innehållade orden COVID-19 vaccination.

  1. 21. mRNA-vacciner mot SARS-CoV-2 (Pfizer BionTech BNT162b och mRNA-1273 Moderna) -analys av säkerhet och effektivitet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Doaa Rashad Mohamedhusein; [2022]
    Nyckelord :SARS-CoV-2; Covid-19; Coronavirus; Spike- protein; BNT162b2; mRNA-1273; Pfizer BioNTech; Moderna;

    Sammanfattning : Introduction: The coronavirus is an RNA virus with a lipid envelope. The initially known coronaviruses are (MERS-CoV and SARS-CoV) which caused fatal endemics in 2002 and 2012. At the end of 2019, a new variant of coronavirus called SARS-CoV-2 (severe acute respiratory syndrome coronavirus-2) was discovered in Wuhan in China. LÄS MER

  2. 22. The Quiet Part Out Loud - Conspiracy theories and the rhetoric among activists in Sweden related to the Coronavirus pandemic

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Felix Adolfsson; [2022]
    Nyckelord :anti-vaccination; Covid-19; digital environments; stigmatized knowledge; democracy; far-right ideology; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis deals with a set of organized activist movements during the harshest restrictions of the Covid-19 pandemic in Sweden. These groups protested both online and offline against imposed restrictions and vaccinations, displaying a critical attitude towards recommendations and restrictions such as by gathering in large crowds. LÄS MER

  3. 23. Att vägra vaccin i vården : - En kvalitativ studie om vilka konsekvenser det får för vårdpersonal att de väljer bort vaccin mot Covid-19

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Elin Larsson Boccato; [2022]
    Nyckelord :Vaccine hesitancy; Covid-19 vaccination; Swedish healthcare professionals; well-being; stigmatization; unspoken vaccine hesitancy; social consequences; the pandemic; Vaccine hesitancy; Covid-19 vaccination; svensk vårdpersonal; välbefinnande; stigmatisering; unspoken vaccine hesitancy; sociala konsekvenser; pandemin;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ur ett socialt perspektiv utforska erfarenheter och konsekvenser som svensk vårdpersonal upplever efter de valt att inte vaccinera sig mot Covid-19. Speciellt fokus har riktats mot hur de upplever att valet påverkar deras välbefinnande och om de erfar arbetsrelaterade eller sociala konsekvenser av att välja bort vaccinet. LÄS MER

  4. 24. Vaccinering mot covid-19: ett frivilligt måste?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Madeleine Liedner; [2022]
    Nyckelord :COVID-19; vaccination; authority communication; Public Health Agency of Sweden; Facebook; interpersonal analysis; critical discourse analysis; Covid-19; vaccinering; myndighetskommunikation; Folkhälsomyndigheten; Facebook; interpersonell analys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur Folkhälsomyndigheten (FHM) kommunicerar om och uppmuntrar till vaccinering mot covid-19 i sina inlägg på Facebook. Målet är att se i vilken talarroll de framträder i inläggen, om den är givande eller krävande samt på vilket sätt de använder sig av modala resurser. LÄS MER

  5. 25. Best of both worlds : The information seeking behaviours of Swedish gymnasium studentsregarding the vaccination against COVID-19

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marta Göranzon; [2022]
    Nyckelord :Information seeking behaviour; information avoidance; adolescents; COVID-19; vaccinations; Sweden; trust; decision-making;

    Sammanfattning : To add to the understanding of the COVID-19 information landscape, the aim of this thesis was to investigate the information seeking behaviours of Swedish gymnasium students regarding the vaccination against COVID-19. The theoretical framework used to guide this study was based on  active and passive information seeking behaviour as defined by Bates (2002), and information avoidance as defined by Narayan et al. LÄS MER