Sökning: "CSR tendenser"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden CSR tendenser.

  1. 1. The Pursuit of Less : En kvalitativ multimodal analys av hur modeföretaget Asket använder CSR-kommunikation för att skapa legitimitet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alva Franzén; Filippa Lindberg; [2023]
    Nyckelord :CSR-kommunikation; Legitimitet; Asket; Modebranschen;

    Sammanfattning : En bransch som associeras med bristande hållbarhet är modebranschen eftersom arbetskraft och naturresurser vanligtvis utnyttjas på ett icke hållbart sätt. Under 2000-talet har medvetenheten angående hållbarhet inom modeindustrin ökat. LÄS MER

  2. 2. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuvali Ekenman; Eline Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Etisk konsumtion; CSR; greenwashing; branding; fast fashion; Shein; Social Sciences;

    Sammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER

  3. 3. Har företagets lönsamhet en modererande effekt på relationen mellan skatteundandragande och Corporate Social Responsibility? : En kvantitativ studie på 460 publika europeiska bolag under en tioårsperiod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Elin Österlund; [2018]
    Nyckelord :CSR; ETR; ESG; Social Responsibility; Tax Avoidance; Slack Resource Theory; Pre-tax Earnings Performance; CSR; ETR; ESG; socialt ansvar; skatteundandragande; slack resource-teorin; lönsamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Företagens sociala ansvar diskuteras alltmer frekvent och CSR har vuxit fram som en viktig fråga för företagen och dess intressenter. Som en respons på detta har frågan kring företagens ansvar att betala skatt också lyfts fram som en del i det sociala ansvaret. LÄS MER

  4. 4. CSR i modeindustrins mellanhandsföretag : en studie om integration och värdeskapande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Axelsson; Emma Svernlöv; [2017]
    Nyckelord :CSR integration; intermediaries; fashion industry; value creation; CSR integration; mellanhandsföretag; modeindustrin; värdeskapande;

    Sammanfattning : In this qualitative study the buying activity for three smaller intermediaries in the Swedish fashion industry have been identified to compare similarities and differences. Further on we studied how CSR is integrated in the activity and which type of value these efforts create for the intermediary. LÄS MER

  5. 5. Uppförandekoder – innebär kontroller verkligen kontroll? : En fallstudie om hur fyra företag i Sverige arbetar med efterlevnaden av uppförandekoder

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Elise Ojamäe; Linnea Strand; [2016]
    Nyckelord :code of conduct; sustainability; social responsibility; sustainable purchasing; uppförandekod; hållbarhet; socialt ansvarstagande; ansvarsfullt inköp;

    Sammanfattning : Bakgrund: Uppförandekoder har blivit ett välkänt CSR-verktyg i Sverige sen slutet av 1990-talet, och det vanligaste sättet att säkerställa efterlevnaden är genom kontroller. Dock har det visat sig att kontrollerna ofta lyfter fram problem utan att tillhandahålla lösningar och att företag tenderar att agera reaktivt, särskilt inköpsavdelningen. LÄS MER