Sökning: "Cognitive Load Theory"

Visar resultat 26 - 30 av 51 uppsatser innehållade orden Cognitive Load Theory.

  1. 26. Bilden som språkmedierande verktyg i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Ljung Nyberg; [2020]
    Nyckelord :andraspråkselever; bild; matematik; multimodalt lärande; språk;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida språkmedierande bilder i matematiska textuppgifter kan ha effekt på elevers resultat. De teorier vilka ligger till grund för studien är språkteorin Dual Coding Theory och den psykologiska teorin Cognitive Load Theory.. LÄS MER

  2. 27. DIGITALISERINGEN AV SKOLAN - Är digitala läromedel att föredra framför analoga ur ett inlärningsperspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Karin Landström; [2020]
    Nyckelord :digitala läromedel; kognitiv belastning; kemi; Cognitive load theory; kognitiv belastningsteori;

    Sammanfattning : Digitala läroböcker har ökat i skolorna efter Skolverkets nya riktlinjer 2018 om att skolorna skulle förstärka digitaliseringen. Läroboksförlagen erbjuder därför både traditionella analoga böcker, online- samt digitala böcker. LÄS MER

  3. 28. KOGNITIV BELASTNING VID LÄSNING AV TEXT MED BILDEXEMPEL En experimentstudie av interaktionseffekt mellan textpresentation och bildorganisation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Sonja Nagel; Filip Sunnemar; [2019-08-07]
    Nyckelord :Kognitiv belastning; textpresentation; bildorganisation; arbetsminne; interaktionseffekt; läsförståelse; subjektiv upplevelse;

    Sammanfattning : Cognitive load theory är en välstuderad teori som bygger på intrinsic, extraneous och germane load, tre typer av kognitiv belastning på arbetsminnet. Det har gjorts flertalet studier som visar att faktorer som presentation och organisation av information, tidigare kunskap samt informations svårighetsgrad påverkar kognitiv belastning. LÄS MER

  4. 29. Interaktion med en digital tjänst : En kvalitativ studie om hur god interaktion för en samhällstjänst kan utformas för medborgare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Marcus Ahlstrand; [2019]
    Nyckelord :interaktionsdesign;

    Sammanfattning : I det moderna samhället är vår interaktion med tjänster konstant och erbjuder möjligheter för en rikare vardag. Ett exempel är att statliga myndigheter tillhandahåller sina tjänster digitalt för att förenkla och förbättra samhällsservicen till medborgare. LÄS MER

  5. 30. Skriva för hand – viktigt på riktigt? : En studie om elevers förmåga att skriva för hand

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hanna Hedqvist; [2019]
    Nyckelord :skriva för hand; handwriting; mellanstadiet; capacity theory of writing; cognitive load theory; skolframgång;

    Sammanfattning : Jag har i denna studie haft som syfte att undersöka hur förmågan att skriva för hand ser ut för elever i mellanstadieålder i en svensk grundskola. Mitt syfte har också varit att undersöka om det finns ett samband mellan förmågan att skriva för hand och förmågan att skriva med textkvalitet. LÄS MER