Sökning: "Cognitive Load Theory"

Visar resultat 36 - 40 av 51 uppsatser innehållade orden Cognitive Load Theory.

  1. 36. Stamning och språkliga förmågor : En studie om förmågan att identifiera ord med omkastade bokstäver, i en så kallad Word jumble-uppgift.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Ida Eriksson; Hanna Henriksson; [2017]
    Nyckelord :stuttering; linguistic abilities; phonology; phonological working memory; phonological encoding; sub-vocal rehearsal; cognitive load; auditory sequential memory; non-verbal response; stamning; språkliga förmågor; fonologi; fonologiskt arbetsminne; fonologisk kodning; subvokal repetition; kognitiv belastning; auditivt sekvensminne; icke-verbal respons;

    Sammanfattning : The cause of stuttering is still unclear and debated. One theory is that stuttering has a connection to linguistic abilities. McGill et al. (2016) reported that people who stuttered performed lower when identifying words where the letters had been scrambled. LÄS MER

  2. 37. Uppmärksamhet och mental belastning : En kvalitativ studie om hur designprinciper påverkar uppmärksamhet och mental belastning i ett gränssnitt.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Jakob Edéus; Joakim Lindén Johansson; [2017]
    Nyckelord :Uppmärksamhet; Mental belastning; Användbarhet; Arbetsminne; Gränssnittsdesign; Designprinciper; Cognitive Load Theory; Informationsarkitektur.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle blir vi ständigt distraherade i vår vardag i form av notiser och dylikt, det är ett fenomen som refereras till som informationsöverflöd. På arbetsplatser blir detta ett problem då överflödet av information distraherar oss från arbetet och därav kan vi inte vara effektiva. LÄS MER

  3. 38. Making ATLAS Data from CERN Accessible to the General Public : The Development and Evaluation of a Learning Resource in Experimental Particle Physics

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Svea Ekelin; Louise Hagesjö; [2017]
    Nyckelord :CERN; ATLAS Outreach; ATLAS Open Data; Analogy; Variation Theory; Cognitive Load Theory; Experimental Particle Physics; Histogram Analyzer; Learning Resource; Curiosity; General Public; Website; CERN; ATLAS Outreach; ATLAS Open Data; Analogi; Variationsteori; Kognitiv Belastningsteori; Experimentell Partikelfysik; Histogramanalys; Laromedel; Nyfikenhet; Allmanheten; Webbsida;

    Sammanfattning : In 2016, the ATLAS experiment at CERN released data from 100 trillion proton-proton collisions to the general public. In connection to this release the ATLAS Outreach group has developed several tools for visualizing and analyzing the data, one of which is a Histogram analyzer. LÄS MER

  4. 39. Styrketräning av tårnas flexormuskulatur vid plantar fasciit : Tre Single-Case studier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Oskar Ullberg; [2016]
    Nyckelord :adherence; eccentric training; mechanotherapy; Social Cognitive Theory; excentrisk träning; följsamhet; mekanoterapi; socialkognitiv teori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsmärta drabbar en av 10 individer någon gång i livet, i cirka 80 procent av fallen är orsaken plantar fasciit. Läkningstiden för plantar fasciit kan bli mycket lång, i vissa fall upp till två år. Följsamhet till träningsprogram är av stor betydelse för utfallet vid fysioterapeutiska behandling. LÄS MER

  5. 40. Lösningsförslag i den svenska skolan : Påverkar lösningsförslag elevers lärande?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Erik Niemeyer; [2016]
    Nyckelord :Worked example effect; cognitive load theory; mathematical education; secondary school; Sweden; Lösningsförslag; Kognitiv belastningsteori; Matematikdidaktik; Gymnasium; Sverige;

    Sammanfattning : Att lösa matematiska uppgifter med hjälp av färdiga lösningsförslag kan ses som ett sätt för elever att anstränga sig mindre och därför lära sig mindre. Det finns dock forskning som har visat att undervisning där eleverna huvudsakligen studerar lösningsförslag har en stor effekt på elevernas förmåga att lösa uppgifter. LÄS MER