Sökning: "Datorspelande"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade ordet Datorspelande.

  1. 1. Datorspelares informationsintag : Den yttre och inre informationens påverkan på spelupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Beatrix Dahlman; Sebastian Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Cognitive authority; Gaming communities; Information literacy; Information practices; Information seeking; Metagame; Video games; Video gaming; Datorspel; Datorspelande; Informationspraktiker; Informationssökning; Kognitiv auktoritet; Källkritik; Metagame; Spelgemenskaper;

    Sammanfattning : Video games are common hobbies today, and as such they have been studied withinthe field of LIS. However, video gaming is a wide subject, and therefore there still exists areas that have not yet been properly researched. LÄS MER

  2. 2. Unga individers upplevelser av hur gaming påverkar deras hälsa : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Kajsa Fluur; Maria Kaveh; [2023]
    Nyckelord :Gaming; Internet gaming disorder; Problematisk gaming; Upplevelser; Hälsa; Ohälsa;

    Sammanfattning : Gaming, eller datorspelande, är en global hobby som växer sig allt starkare bland ungdomar och unga vuxna. År 2013 ingick Internet gaming disorder som en egen benämning i American Psychiatric Associations diagnosmanual DSM-5 och även WHO har valt att inkludera Gaming disorder i ICD-11. LÄS MER

  3. 3. Sitter "gamers" mer än andra? : En tvärsnittsstudie om sambanden mellan stillasittande, datorspelande och motivation för fysisk aktivitet hos ungdomar

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Bonny Tidblad; Mathias Ersson; [2022]
    Nyckelord :Stillasittande; datorspelande; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study is to investigate the relationship between sedentary-time, gaming and motivation for physical activity in Swedish adolescents. Method This study was conducted using a questionnaire based on Lena Kalling's evaluation of screening questions about physical activity by the National Board of Health and Welfare (Kallings 2019), as well as guidelines developed by Statistics Sweden (SCB 2016). LÄS MER

  4. 4. Interventioner och interventioners effekt vid gaming disorder hos barn och unga : En beskrivande litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Susanne Blid Roos; Helena Johannesson; [2021]
    Nyckelord :gaming disorder; interventioner; barn; unga; symtom;

    Sammanfattning : Problematiskt datorspelande är ett beteende som ökar hos våra barn och unga. Några utvecklar beroende, diagnosen är ny och benämns gaming disorder. De barn och unga som utvecklar gaming disorder lider av ohälsa både fysiskt, psykiskt och socialt. Sjuksköterskan har en betydande roll vid beroendesjukdomar och dess interventioner. LÄS MER

  5. 5. Samband mellan sömnbesvär och fysisk aktivitet hos datorspelande vuxna. : En icke experimentell kvantitativ tvärsnittsstudie.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

    Författare :David Sandberg; Frölich Carl; [2021]
    Nyckelord :gaming; physical activity; sleeping problems; insomnia; screen time; sedentary time;

    Sammanfattning : Bakgrund: Datorspel kan ge en ökad dagtrötthet och försämrad sömnkvalitet hos individer som spelar mer än 2h/dag. Fysisk aktivitet har en akut positiv inverkan på många delar i sömnen såsom sömnkvalitet och dagtrötthet. LÄS MER