Sökning: "Delaktiga föräldrar i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden Delaktiga föräldrar i förskolan.

  1. 11. Återvinning och återbruk i förskolan : Förskollärares och en förskolechefs perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Therese Holmberg; Elin Widroth; [2015]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; återbruk; återvinning; förskollärare; förskolechef; barn; vårdnadshavare; förskola; delaktighet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det inte finns mycket forskning inom området hållbar utveckling i förskoleåldrarna. Detta område är aktuellt i dagens samhälle. I den här studien fokuseras det på begreppen återbruk och återvinning i förskolan som är en del av den hållbara utvecklingen. LÄS MER

  2. 12. "För barnets bästa" : En studie om samarbete och föräldrainflytande på förskolan - Kommunala förskolor och förskolor i privat regi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Schahnaz Parkhideh; [2014]
    Nyckelord :Förskolan; föräldrar; pedagoger;

    Sammanfattning : Med detta examensarbete vill jag ta reda på hur förskolepedagoger och föräldrar både på förskolor med kommunala och förskolor i privat regi uppfattar föräldrainflytande och föräldrasamverkan. I relation till denna ska jag undersöka hur pedagogerna och föräldrar beskriver samverkan och föräldrarnas inflytande i förskoleverksamhet. LÄS MER

  3. 13. Föräldrars inflytande i förskolan : en studie kring föräldrars tankar och uppfattningar om föräldrasamverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Victoria Broberg; Carolina Laakso; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : BakgrundHär presenteras först ett historiskt perspektiv gällande föräldrars inflytande över tid. Därefter följder ett avsnitt där vi tar upp vad tidigare och aktuell forskning inklusive vetenskapliga artiklar säger gällande ämnet. Avslutningsvis presenterar vi den utvecklingsekologiska teorin som vi valt för studien. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares upplevelser och hantering av svåra samtal med barns föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Matilda Petersson; Lisa Sjöstrand; [2014]
    Nyckelord :Preschool; difficult conversations; communication; cooperation; relationship; life-world phenomenology; Förskola; svåra samtal; kommunikation; samarbete; relation; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Vad är det som gör att vi uppfattar vissa samtal som svåra och hur ska vi på bästa sätt hantera dessa när de uppstår? Syftet med studien har varit att beskriva hur ett antal förskollärare upplever och säger sig hantera svåra samtal i förskolan. Utifrån syftet har vi ställt oss följande frågor: Vad menas med svåra samtal, enligt förskollärares upplevelser? Hur ser förskollärarnas förberedelser ut inför svåra samtal? Hur säger sig förskollärarna hantera de samtal som de uppfattar som svåra? Studien bygger på en kvalitativ metod i form av intervjuer som genomfördes med åtta förskollärare. LÄS MER

  5. 15. Föräldrasamverkan : Förskollärares uppfattningar kring samverkan mellan hem och förskola

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Förskola; föräldrasamverkan; pedagog- föräldrar; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares uppfattningar kring föräldrasamverkan i förskolan. Frågeställningarna berör förskollärarnas syn på föräldrasamverkan, möjligheter och svårigheter med föräldrasamverkan samt olika samverkansformer som används i förskolan. LÄS MER