Sökning: "Delaktighet autism barn"
Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden Delaktighet autism barn.
16. Barn och föräldrars uppfattning om bildstöd inom barnsjukvård
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur ett antal barn och deras föräldrar uppfattade att få tillgång till bildstöd i samband med sjukhusbesök. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fyra barn i åldrarna 6–11 år och sex föräldrar, från totalt fyra familjer. Två av barnen hade autism. LÄS MER
17. ”Antingen så var det ingenting… och sen pang bom, så var det allt.” : En kvalitativ studie om vårdnadshavares upplevelse av en neuropsykiatrisk utredningsprocess
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Antalet barn som genomgår en neuropsykiatrisk utredning har ökat stadigt de senaste åren. Som blivande psykolog med ett stort engagemang för både barn- och ungdomspsykiatri och för utredningsarbete har jag blivit mer och mer intresserad av hur en ”bra” utredning ur ett patient- och familjeperspektiv kan gå till. LÄS MER
18. Bara för jag har autism, är jag inte omänsklig – Jag kanske också vill leka?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det visar sig att allt fler barn idag föds med autism. Detta område ville vi studera vidare då det finns lite forskning inom området i Sverige. LÄS MER
19. Autism och inkludering : - En kvalitativ och kvantitativ studie av hur förskolebarn med autism blir delaktiga i förskolans undervisningssituationer
M1-uppsats, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)Sammanfattning : Barn med autism har likhet med andra barn rätt till att inkluderas i förskolans läromoment såsom samlingar, aktiviteter, projekt och teman samt undervisningstillfällen. Syftet med föreliggande studie är att tillföra kunskap beträffande tillvägagångssätten pedagogerna nyttjar för att anpassa de olika lärande situationer utefter autistiska barns behov. LÄS MER
20. En skola för alla?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Majoriteten av individer med autismspektrumtillstånd (AST) har svårigheter att tolka och bearbeta sensoriska intryck. När ett barns förmåga att bearbeta sensoriska intryck inte matchar kraven i miljön blir skoldagen en stor utmaning. LÄS MER