Sökning: "Delaktighet autism barn"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden Delaktighet autism barn.

  1. 16. Barn och föräldrars uppfattning om bildstöd inom barnsjukvård

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lisa Lindbladh; Caroline Schönberg; [2021-02-03]
    Nyckelord :bildstöd; barnsjukvård; Alternativ och Kompletterande Kommunikation AKK ; autism; tematisk analys; pictorial support; pediatric care; Augmentative and Alternative Communication AAC ; autism; thematic analysis;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur ett antal barn och deras föräldrar uppfattade att få tillgång till bildstöd i samband med sjukhusbesök. Halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fyra barn i åldrarna 6–11 år och sex föräldrar, från totalt fyra familjer. Två av barnen hade autism. LÄS MER

  2. 17. ”Antingen så var det ingenting… och sen pang bom, så var det allt.” : En kvalitativ studie om vårdnadshavares upplevelse av en neuropsykiatrisk utredningsprocess

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Cecilia Branhammar; [2021]
    Nyckelord :ADHD; autism; neuropsykiatrisk utredning; vårdnadshavare; kvalitativ metod; tematisk analys;

    Sammanfattning : Antalet barn som genomgår en neuropsykiatrisk utredning har ökat stadigt de senaste åren. Som blivande psykolog med ett stort engagemang för både barn- och ungdomspsykiatri och för utredningsarbete har jag blivit mer och mer intresserad av hur en ”bra” utredning ur ett patient- och familjeperspektiv kan gå till. LÄS MER

  3. 18. Bara för jag har autism, är jag inte omänsklig – Jag kanske också vill leka?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Höjer; Malin Peller; [2021]
    Nyckelord :Autism; kompetens; lek; miljö och samspel.;

    Sammanfattning : Det visar sig att allt fler barn idag föds med autism. Detta område ville vi studera vidare då det finns lite forskning inom området i Sverige. LÄS MER

  4. 19. Autism och inkludering : - En kvalitativ och kvantitativ studie av hur förskolebarn med autism blir delaktiga i förskolans undervisningssituationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)

    Författare :Sibel Cetin; Ebla Hermez; [2021]
    Nyckelord :Autism; förskolebarns lärande och delaktighet; inkluderande undervisning; samspel; stöd och anpassningar; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Barn med autism har likhet med andra barn rätt till att inkluderas i förskolans läromoment såsom samlingar, aktiviteter, projekt och teman samt undervisningstillfällen. Syftet med föreliggande studie är att tillföra kunskap beträffande tillvägagångssätten pedagogerna nyttjar för att anpassa de olika lärande situationer utefter autistiska barns behov. LÄS MER

  5. 20. En skola för alla?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Lisa Björklund; Amine Bilginer; [2021]
    Nyckelord :sensorisk bearbetning; autismspektrumtillstånd; skola; PEOP-modellen; aktivitetsutförande; delaktighet; välbefinnande; arbetsterapi sensory processing; Autism Spectrum Disorder; school; PEOP Model; occupational performance; participation; well-being; occupational therapy; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Majoriteten av individer med autismspektrumtillstånd (AST) har svårigheter att tolka och bearbeta sensoriska intryck. När ett barns förmåga att bearbeta sensoriska intryck inte matchar kraven i miljön blir skoldagen en stor utmaning. LÄS MER