Sökning: "Den formativa bedömningens"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Den formativa bedömningens.

  1. 1. Den formativa bedömningens olika strategier och dess inverkan på elevers textarbete i svenskämnet i grundskolans senare år : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Skoglund; Karin Dimming Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning ●Feedback ●Självreglerat lärande ●Textarbete ●Undervisning ●Svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att öka kunskapen om den formativa bedömningens fem olika nyckelstrategier och hur dessa påverkar elevers arbete med texter i grundskolans senare år. De fem strategierna är transparanta mål, effektiva samtal, återkoppling, självreglerat lärande och kamratrespons. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning och dess betydelse för lågstadieelevers läs- och skrivutveckling : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Bothelius; Sofie Arildsson Edström; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; läsutveckling; skrivutveckling; grundskola; sociokulturellt perspektiv; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att urskilja vad tidigare forskning visar om denformativa bedömningens betydelse, gällande läs- och skrivutveckling hos elever ilågstadiet. Vilken betydelse den formativa bedömningen har för eleversläsutveckling, samt hur lågstadieelevers skrivutveckling kan påverkas avanvändandet av formativ bedömning, är de två frågeställningar som ligger till grundför arbetet. LÄS MER

  3. 3. Den formativa bedömningens inverkan på elevers läs- och skrivprogression i svenskämnet : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ronja Mattsson; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; återkoppling; bedömning för lärande; kamratbedömning; självbedömning; självreglerat lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ämnesdidaktisk forskning undersöka hur svensklärare i årskurs 7–9 kan använda sig av formativ bedömning för att utveckla elevers läs- och skrivprogression. De tre frågeställningarna syftar till att ta reda på: hur lärare kan presentera syfte, mål och innehåll till eleverna, hur lärarna kan kontrollera elevernas lärandeprocess samt hur lärarna kan implementera formativ bedömning i sin under-visning så att eleverna kan vara ägare av sitt eget lärande. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning. En kontinuerlig bedömningsprocess som stärker lärandet : En studie i lärares arbetssätt och tankar kring formativ bedömning i grundsärskolans inriktning ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulrica Johansson; Linda Lövgren; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; intellektuell funktionsnedsättning; sociokulturellt lärande; kollegialt lärande; kommunikation;

    Sammanfattning : Formativ bedömning har successivt implementerats i den svenska skolan. För att eleverna ska få möjlighet att gå vidare i sitt lärande och sin utveckling är vikten av kontinuerlig bedömning av kunskaper stor. LÄS MER

  5. 5. Den formativa bedömningens roll i de naturvetenskapliga ämnena i grundskolans årskurs 4-6 : En studie om hur lärare inom de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 4-6 använder sig av formativa bedömningsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefina Eliasson; [2019]
    Nyckelord :Formativ bedömning; kamratbedömning; självbedömning; återkoppling; kommunikativa stöttor; undervisning; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Idag finns mycket forskning och litteratur kring formativ bedömning och dess fördelar för elevens lärande. Det finns många teorier om hur den bör användas på mest effektiva sätt. LÄS MER