Sökning: "Den svåra leken"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Den svåra leken.

  1. 1. Digitalisering i förskolan : Förskollärare tolkar och uppfattar digitaliseringsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanna Touman; Marika Österman; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; fenomenografi; förskollärare; läroplan för förskolan 2018 Lpfö 18 .;

    Sammanfattning : Digitalisering blir allt vanligare i alla åldrar, framför allt hos barn. Digitalisering och skärmtidär något som ständigt diskuteras och utvecklas. I början av hösten 2023 gick regeringen utmed ett förslag om att de ville slopa läroplanens krav på användandet av digitala verktyg iförskolan. LÄS MER

  2. 2. Genus, lek och normkritik : En kvalitativ studie om förskollärares normkritiska arbete kring genus i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hellen Ali Ismail; Kristina Barsoum; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; jämställhet; traditionella könsmönster; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare beskriver att de arbetar ur ett normkritiskt perspektiv kring genus i leken i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingsmetoden tillämpats genom semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare. LÄS MER

  3. 3. ”Vår uppgift är att vägleda barnen” - En kvalitativ studie om barn som har svårt att delta i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karolina Tonhauser Stankoska; Ildiko Olah; [2019]
    Nyckelord :Preeschool; free play;

    Sammanfattning : Detta examensarbete ämnar att få ta del av pedagogers egna tankar och förhållningsätt kring barn som har svårt att delta i den fria leken. Syftet med detta examensarbete är att genom intervjustudier återge pedagogers beskrivningar av lekens betydelse och hur de ser på sin egen roll inför barns oförmåga att leka i den fria leken. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers syn på lek som ett verktyg för social utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Tonning; Sarah Liersch; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidspedagog; Lek; Närmaste utvecklingszonen; Pedagogens roll; Skola; Vygotskij;

    Sammanfattning : Den forskning som hittills bedrivits gällande fritidshemmet har ofta fokuserat på fritidslärarens profession. I och med införandet av kapitel 4 i läroplanen har behovet av forskning kring pedagogernas syn på sin egen roll ökat (Falkner & Ludvigsson, 2016). LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanna Monemar; Christina Bergqvist; [2017]
    Nyckelord :mathematics; play; learning; national math standards; schoolification; commitment; matematik; lek; lärande; läroplansmål; skolifiering; engagemang;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare beskriver relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik. Ur ett sociokulturellt perspektiv ses leken ha stor betydelse för barns lärande. LÄS MER