Sökning: "Det kognitiva perspektivet fördelar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Det kognitiva perspektivet fördelar.

  1. 1. ATT TILLGÄNGLIGGÖRA UTOMHUSPEDAGOGIK FÖR ELEVER MED INTELLEKTUELL FUNKTIONSNEDSÄTTNING : En kvalitativ intervjustudie med lärare i anpassad gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sylvia Cerna Corveleyn; Matilde Burström; [2023]
    Nyckelord :elevers utveckling; lärande utomhus; specialpedagogik; speciallärare;

    Sammanfattning : Skolan ska möjliggöra utomhusvistelse för elever i anpassad gymnasieskola, då detta främjar deras inlärning, utveckling och välmående. Det finns en stor del beprövad erfarenhet gällande användningen av utomhuspedagogik för elever med intellektuell funktionsnedsättning, dock inte mycket med vetenskaplig grund. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling och digitala hjälpmedel - ett vinnande koncept? : En litteraturstudie om elevers språkutveckling med hjälp av digitala hjälpmedel i årskurserna F-3

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Fagerlind; Gustafsson Moa; [2021]
    Nyckelord :Digitala hjälpmedel; andraspråksinlärning; språkutveckling; svenskämnet; lågstadiet;

    Sammanfattning : I den här studien kommer elevers språkutveckling med hjälp av digitala hjälpmedel undersökas, med ett extra fokus på L2-elevers språkutveckling. Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers språkutveckling främjas av att använda digitala hjälpmedel i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. User Adoption of Cognitive Agents : Identifying success factors from a process perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Roxana Talebi; Julia Timmas; [2020]
    Nyckelord :Adoption; Cognitive Agent; Incentives; Project Process; Change Management; Transformation; Cognitive Technology; AI; Adoption; Chatbot; Incitament; Förändringsledning; Transformation; Kognitiv Teknologi;

    Sammanfattning : With the rise of intelligent solutions such as cognitive agents, many organizations are trying to identify how they can best utilize the benefits of the technology to make advancements as a company and enhance employee job performance. However, the attempts of many organizations are falling short from their expectations and users do not adopt to the technology. LÄS MER

  4. 4. Grundlärares attityder till handskrift : En litteraturstudie om handskriftens betydelse idag och imorgon

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Urban Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :handstil; handskrift; skrivstil; textning; grundlärare; attityd; skola; pedagogik;

    Sammanfattning : I den alltjämt pågående digitaliseringen i skolan ökar också antalet digitala verktyg i skriftspråks­under­visningen. Som följd minskar kraven om handskrift och i media målas skrivande för hand upp som en döende konst. LÄS MER

  5. 5. Att skriva sig till läsning; en tillräcklig metod för elever i läs- och skrivsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Svanberg; [2017]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; ASL; IKT; läs- och skrivsvårigheter; specialundervisning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien vill belysa fördelar och nackdelar med metoden ASL utifrån de behov elever i läs- och skrivsvårigheter har och därmed väcka tankar kring hur ASL skulle kunna anpassas och kompletteras med andra metoder för att bättre möta dessa behov. Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att belysa hur väl metoden ASL anses fungera för elever i läs- och skrivsvårigheter på tre skolor i en kommun, samt om och i så fall hur ASL skulle kunna kompletteras och/eller anpassas för att bättre kunna möta behoven hos elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER