Sökning: "Didaktik Gävle"

Visar resultat 1 - 5 av 235 uppsatser innehållade orden Didaktik Gävle.

  1. 1. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elizabeta Antonov; Fataneh Khanjani; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; TAKK och bild-teckenstöd; språkutveckling; stöttning; mediering.;

    Sammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Förskolans digitala framtid : En studie om förskollärares perspektiv på digitaliseringsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Almén; Alva Jörtsö; [2024]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; didaktik; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte med att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med digitala verktyg i förskolan. Tidigare forskning indikerar hur förskollärares inställning och användning av digitala verktyg på förskolor varierar. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till sitt användande av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabelle Björk; Linnea Hansson; [2024]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; digitala verktyg; förskola; förskollärare; didaktik; TPACK;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett digitalt samhälle som ständigt utvecklas inom digitaliseringen, ett mål i läroplanen för förskolan är att ge barnen möjlighet att utveckla förståelse för den digitalisering som barnen möter i vardagen. Syftet med denna studie är att undersöka vilket förhållningssätt förskollärare har till sitt användande av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i förskolan : En studie om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Hagel Andersson; [2024]
    Nyckelord :didactics; preschool; preschool teacher; equity; teaching; didaktik; förskola; förskollärare; likvärdighet; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning i förskolan har sedan det infördes i förskolans läroplan varit ett omdiskuterat begrepp och förskollärare har uttryckt oro för att förskolans tradition av att arbeta holistiskt med fokus på omsorg och lärande hotas i och med undervisningsbegreppets inträde i förskolan. Syftet med detta examensarbete är att med utgångspunkt i didaktisk teori och de didaktiska frågorna vad, när och hur bidra med kunskap om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av modersmål i förskolan : En studie om förskollärares beskrivna förhållningssätt, strategier och utmaningar med att inkludera flerspråkiga barns modermåls i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Natalia Hedin; Johanna Håkansson; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att inkludera flerspråkiga barns modersmål i förskoleverksamheten. För att undersöka detta har kvalitativa intervjuer genomförts med nio förskollärare. LÄS MER