Sökning: "E-handel näthandel"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden E-handel näthandel.

  1. 1. Faktorer som kan påverka konsumentbeteende vid köpbeslut av modekläder på näten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maryam Ebeid; David Arsic; [2023]
    Nyckelord :Consumer behavior; Decision-making process The five-stage buying decision process; Online shopping; E-commerce; Fashion industry; Factors; Konsumentbeteende; Köpbeslutsprocessen; Näthandel; E-handel; Modebranschen; Faktorer;

    Sammanfattning : This study aims to explore consumer behaviors and purchase decisions in e-commerce within the fashion industry. E-commerce has grown significantly in Sweden over the past years and the fashion industry has experienced rapid growth in e-commerce, becoming an important aspect of consumers' purchasing habits. LÄS MER

  2. 2. The influence of macroenvironmental factors on online shopping and the use of BNPL

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Maria Hardin; Moira Twengström; [2022]
    Nyckelord :‘Buy now; pay later’; consumer credit; online shopping; e-commerce; culture; ‘Buy now; pay later’; konsumentkredit; näthandel; e-handel; kultur;

    Sammanfattning : In the early days of e-commerce, countries took to the phenomenon at very different speeds. Researchers proved the most important factors for this to be propensity for trust and the perceived risk of online purchases. LÄS MER

  3. 3. En tillgänglig e-handel : En undersökning om tillgängligheten för synskadade inom svensk e-handel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Karolina Strandberg; Samuel Swarén; [2022]
    Nyckelord :tillgänglighet; webbtillgänglighet; e-handel; näthandel; wcag 2.1; synskada; synnedsättning; web content accessibility guidelines; tillgänglighetsdirektivet;

    Sammanfattning : E-handel i Sverige har varit aktuellt i många år, men till följd av coronapandemin har den svenska e-handeln ökat drastiskt. Det är därför av största vikt att alla, på lika villkor, har möjlighet att handla på internet. LÄS MER

  4. 4. Dark pattern design inom e-handel : Från UX-designers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Line Pedersen; [2021]
    Nyckelord :Dark pattern design; UX-design; ethical frameworks; e-commerce; Dark pattern design; UX-design; etiska ramverk; näthandel;

    Sammanfattning : Dark Pattern Design är ett paraplybegrepp för design vars syfte är att förvirra, vilseleda eller utnyttja användaren. Detta görs genom att man konstruerar gränssnittet på ett sådant sätt att det döljer, försvårar eller omöjliggör en viss handling för användaren – dessa sätt att designa ett gränssnitt på går att identifiera genom olika mönster. LÄS MER

  5. 5. Beslutsprocesser vid näthandel : Fyra narrativ

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Annika Gärdén; [2020]
    Nyckelord :Decision-making; decision-making process; naturalistic decision-making; online shopping; think-aloud; qualitative; Beslutsfattande; beslutsprocess; naturalistiskt beslutsfattande; näthandel; e- handel; think-aloud; kvalitativ;

    Sammanfattning : Människor fattar inte alltid optimala och rationella beslut, och det finns olika teorier som förklarar dessa mer irrationella beslutsprocesser. Naturalistiskt beslutsfattande handlar om att undersöka hur människor faktiskt fattar beslut i verkliga situationer. LÄS MER