Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Engagerad i engagemanget; En analys av hur Intern Employer Branding och Transformativt Ledarskap främjar medarbetarnas engagemang, förklarat ur Social Exchange Theory

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eneo Cela; [2024]
    Nyckelord :Intern employer branding; transformativt ledarskap; Social Exchange Theory; medarbetarengagemang; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien identifierar och analyserar sambandet mellan intern employer branding (IEB), transformativt ledarskap och Social Exchange Theory (SET), samt hur dessa arbetar för att öka medarbetarnas engagemang inom en organisation som arbetar med rekrytering och bemanning. Studien grundar sig på en kvalitativ forskningsansats, med insamlad data från semistrukturerade intervjuer med både medarbetare och ledningen för att få en mångfaldig, övergripande uppfattning om organisationens engagemang. LÄS MER

  2. 2. ATTRAHERA OCH BEHÅLLA REKRYTERARE - En kvantitativ undersökning inom rekryteringsbranschen om vad medarbetare uppskattar hos arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johanna Kalered Martinsson; Thyra Svensson; [2023-09-13]
    Nyckelord :Employer Branding; Employer Value Propositions; Generations; Human Resource Management; Talent Attraction;

    Sammanfattning : This study aims to investigate which employer value propositions, EVPs, are valued most highly by employees in the recruitment industry. The study's purpose is further extended to examine whether generational differences can be observed in the evaluation of EVPs. A quantitative approach with a questionnaire survey was used. LÄS MER

  3. 3. Teleworks effect on job-related relocation decisions : A study of the Swedish workforce

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ellinor Ramstedt; [2023]
    Nyckelord :telework; teleworking; remote work; remote working; work from home; COVID-19; covid-19 pandemic; coronavirus pandemic; relocate; relocation; relocating; relocation decisions; job relocation; move; moving; transfer; employee value proposition; EVP; distansjobb; distansarbete; telependling; jobba hemifrån; covid-19; covid-19 pandemi; corona; coronapandemi; flytta; flytt; flyttning; employee value proposition; EVP;

    Sammanfattning : With teleworking becoming an increasingly normalized work arrangement after the Covid-19 pandemic, it opens up possibilities for workers to be located elsewhere than their workplace. This indicates that work-related relocation may not be a necessity anymore for parts of the workforce, because they can choose to work remotely instead of relocating. LÄS MER

  4. 4. Stay around : En kvalitativ fallstudie om hur ledare i en kunskapsintensiv organisation försöker behålla talang av Gen Y

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Henriksson; Otto Thorèn; [2023]
    Nyckelord :Gen Y; Kunskapsintensiva organisationer; Talent Management; Employee Retention; Employee Value Proposition;

    Sammanfattning : Gen Y (1980-1995) är en generation med förväntningar och behov, som innefattar att de i högre grad tenderar att byta arbetsplats jämfört med Gen X (1965-1980), vilket utgör en utmaning för organisationer. Studiens syfte är att beskriva och skapa en förståelse för hur ledare i en kunskapsintensiv organisation arbetar med Talent Management (TM) för att behålla talang av Gen Y. LÄS MER

  5. 5. ”Vi är jätteduktiga på att göra jättemycket, men vi är urdåliga på att tala om vad vi faktiskt gör” : En kvalitativ studie om hur en mindre kommun arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Eriksson; Emelie Lind Kylli; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; EVP Employee value proposition ; Attractive work; Generation Z; Public sector organization; Arbetsgivarvarumärke; EVP; Attraktivt arbete; Generation Z; Offentlig organisat ion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse för vad generation Z upplever som attraktivt hos en arbetsgivare och hur en mindre kommun använder sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z. För att uppnå syftet studerades en mindre kommun och dess HR-medarbetare om arbetet för att attrahera nya medarbetare. LÄS MER