Sökning: "Emil i Lönneberga"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden Emil i Lönneberga.

  1. 21. Den dramatiska kraften i filmmusik, Filmmusikens dramatiska vikt i modern media

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Christoffer Moe Ditlevsen; Martin Björkman Čehovin; [2014]
    Nyckelord :Music; dramaturgy; film; emotions; analysis; narrative; musik; dramaturgi; film; känslor; analys; narrativ;

    Sammanfattning : När och varför tillsätter man musik till en scen i ett filmscenario? Med informationsresurser och teorier från etablerade medieteoretiker såsom Michel Chion, Oliver Sacks samt Johnny Wingstedt söker vi svaret. Genom beprövade analysmetoder bryter vi ner kritikerrosade filmer för att finna hur musiken präglat dem. LÄS MER

  2. 22. Gudsbilder i Astrid Lindgrens böcker : -en textcentrerad idéanalys av böckerna om Emil i Lönneberga och Madicken

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Karolina Brattgård Thoäng; [2014]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Emil i Lönneberga; Madicken; gudsbilder;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. Problemas culturales con la traducción española de "Emil i Lönneberga"

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Hanna-Sofia Carlson; [2013-06-28]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; barnlitteratur; literatura para niños; översättningsteori; teoría de la traducción;

    Sammanfattning : Astrid Lindgrens böcker om Emil i Lönneberga översattes till spanska på 70-talet och är starkt förknippade med svensk kultur i början av 1900-talet. Denna teoretiska studie kommer att undersöka hur den svenska kulturen är överförd i de spanska versionerna om Emil. LÄS MER

  4. 24. Hur kan multimodala verktyd användas för att öka läsförståelsen? : En kvalitativ analys av Astrid Lindgrens verk i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Satu Lamminniemi; Karin Holm; [2013]
    Nyckelord :läsförståelse; multimodalitet; lässtrategier;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att se hur filmen Emil i Lönneberga kan användas som ett multimodalt verktyg i undervisningen för att öka elevers läsförståelse. Genom en jämförande och kvalitativ analys vill vi belysa möjligheterna och svårigheterna med att använda sig av enbart bok eller film i undervisningen. LÄS MER

  5. 25. Emil à Lonneberg ?  : Une comparaison entre deux traductions françaises d’un livre d’enfant suédois

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Jenny Hammarstedt; [2010]
    Nyckelord :franska; språkvetenskap; översättning; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Abstract Literary translations can be done in different ways and from different principles. While some people are advocates of the free translation, others believe that a good translation should always be made as exact and as close to the original as possible. LÄS MER