Sökning: "Ethnic Diversity"

Visar resultat 36 - 40 av 186 uppsatser innehållade orden Ethnic Diversity.

  1. 36. Att bli medveten om det omedvetna : En studie om rekryterares upplevelse av unconscious bias och användandet av strategier för att främja den etniska mångfalden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Wanderoy; Lydia Claesson; [2022]
    Nyckelord :unconscious bias; recruitment process; diversity; ethnicity; competency based recruitment; omedvetna fördomar; rekryteringsprocessen; mångfald; etnicitet; kompetensbaserad rekrytering;

    Sammanfattning : Med en mångfaldig arbetsplats följer många fördelar, ändå fortsätter underrepresenterade grupper ha en svag position på arbetsmarknaden. Arbetet mot detta påbörjas i rekryteringsprocessen men rekryterares unconscious bias kan stå i vägen för lyckade, mångfaldiga anställningar. LÄS MER

  2. 37. Etnisk mångfald på arbetsplats : En kvalitativ intervjustudie om kvinnliga medarbetares upplevelse av mångfald och inkludering på arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lin Sokkar; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; Etnisk mångfald; Inkludering; Mångfaldsarbete.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om etnisk mångfald på arbetsplatsen. Sverige är ett land som berikas av stor mångfald, som bland annat påverkar arbetsplatsen. Flera personer med olika bakgrund jobbar idag i det svenska arbetsmarknaden, som ställer krav på samarbete med sina kollegor och medverka med dagliga arbetsuppgifter. LÄS MER

  3. 38. BRISTANDE SAMSYN OCH NYANLÄNDA OCH FLERSPRÅKIGA ELEVER : Problemrepresentationer och diskursiva tystnader i svensk skola

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Nadja Akyol; Filsan Hagi Ali; [2021]
    Nyckelord :Segregation; municipal schools; equivalence; Bacchi WPR; Sweden; multicultural city diversity; the Other; “recently arrived”; “multilingual students”;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to study how Umeå municipality explicitly approaches what constitutes quality and problems in school activities and how it can be understood in relation to segregation andequality. Using Bacchis ``What's the problem represented to be´´-approach we seek to analyse what problems are presented, how the municipality aims to handle the problem and what the discursive effects of these representations are. LÄS MER

  4. 39. Birds of a feather flock together : a case study of Chinese Guangchangwu dama in a super-diverse city

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Miaoer Chen; [2021]
    Nyckelord :Chinese Square dance; Guangchangwu Dama; sense of belonging; friendship; Conviviality; conviviality microspaces; Diversity; super diverse; music participation; empowerment; social media; senior adults; older women; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to critically examine how older women interact, perform to their heart's content, learn music, and communicate across cultures around square dancing in a Chinese context. The paper explores how retired Chinese grandmothers use square dancing to build social interactions, find friendships and integrate into diverse group life. LÄS MER

  5. 40. Etnisk mångfald inom marknadsföringsstrategier : En studie om etnisk mångfald inom företags marknadsstrategier gentemot kunder och konsumenters gensvar på strategierna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Isabel Tesfazion; Malak Habib; [2021]
    Nyckelord :ethnic diversity; marketing strategies; minority; diversity; segmentation;

    Sammanfattning : Man's global mobility contributes to a culturally heterogeneous society. Society is characterized by ethnic diversity and in step with movements such as Black Lives Matter, expectations of the social performance of marketers have increased. LÄS MER