Sökning: "Förskoleklass"

Visar resultat 31 - 35 av 1413 uppsatser innehållade ordet Förskoleklass.

  1. 31. Lärares tankar kring elevers lärande : Fältstudier och undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Linnéa Viberg; Anna Edvall; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; naturvetenskapliga ämnen; tre perspektiv; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva lärares tankar kring elevers lärande ochderas syn på att variera lärmiljöer i undervisningen av de naturvetenskapliga ämnena. Vilka uppfattningar har egentligen lärare omhur det påverkar elevernas inlärning att variera lärmiljöer? Tidigare forskning visar att lärare upplever att elevers kunskaper främjas av att använda sig av varierade lärmiljöer i de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  2. 32. Högläsning : En studie av hur en lärare arbetar med en språkutvecklande metod i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Louise Turesson; Martinsson Margita; [2023]
    Nyckelord :förskoleklass; högläsning; förskollärare; grundskollärare; sociokulturell teori; språkutveckling;

    Sammanfattning : Internationella undersökningar visar på att svenska elevers läsförmåga försämrats under desenaste decennierna. Forskning visar på att högläsning är en undervisningsform som gynnarelevers språkutveckling. Därför är det betydelsefullt att lärare använder sig av högläsning i sinundervisning. LÄS MER

  3. 33. Lärares attityder och upplevelser om kartläggningsmaterialet Hitta språket relaterat till elever med läs - och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Holmander; Hanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Hitta språket; kartläggningsmaterial; läs- och skrivsvårigheter; språklig medvetenhet; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Hitta språket är ett stöd för att kartlägga elevers språkliga medvetenhet i förskoleklass. Kartläggningsmaterialet är obligatoriskt och ska utföras under höstterminen i förskoleklassen. Syfte är att identifiera elever som är i behov av stöd. I skollagen står det att elever som är i behov av stöd har rätt att få det i tid. LÄS MER

  4. 34. Andraspråkselevers språkinlärning i förskoleklass : Verktyg och faktorer som möjliggör andraspråkselevers språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Julia Hall; Tess Hedberg; [2023]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; literacy; scaffolding; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka verktyg som används i två olika skolor i undervisningen, för att andraspråkselever ska tillgodogöra sig undervisningen i förskoleklassen. Kopplat till syftet har vi det sociokulturella perspektivet och ramfaktorteorin som ett analysverktyg, där vi jämför och letar efter skillnader och likheter skolorna emellan. LÄS MER

  5. 35. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En kvalitativ studie om övergångar från förskola till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Persson; Margareta Torell Selin; [2023]
    Nyckelord :Övergångsprocess; samverkan; förskollärare; undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i specialpedagogens uppdrag när det gäller övergångsprocessen från förskola till förskoleklass. Övergångsprocessen innebär att två skolformer ska utbyta information och samverka om barnens undervisning, utveckling och lärande. LÄS MER