Sökning: "Film literacy"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Film literacy.

  1. 1. Musiklyrikens critical literacy-utvecklande potential : En normkritisk lyrikanalys av Joakim Bergs låttexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Clara Wadsten; [2024]
    Nyckelord :Poetry education; lyric poetry; text analysis; norm criticism; critical literacy; Joakim Berg; Lyrikundervisning; musiklyrik; textanalys; normkritik; critical literacy; Joakim Berg;

    Sammanfattning : I denna studie genomförs en normkritisk textanalys av ett urval av Joakim Bergs texter i syfte att beskriva hur normer om etnicitet och trostillhörighet uttrycks. Vidare har studien en didaktisk funktion och syftar till att belysa hur musiklyrik kan fungera i svenskämnets critical literacy-utvecklande undervisning. LÄS MER

  2. 2. Rätten till likvärdig utbildning : En forskningsöversikt om högpresterande elever och litteraturundervisning.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Fyhr; Tyra Stare; Mollie Fagerström; [2023]
    Nyckelord :Literature teaching; literature didactics; literacy; high-achieving students; literary competence; Litteraturundervisning; litteraturdidaktik; litteracitet; högpresterande elever; litterär kompetens;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie ägnas åt att undersöker vad dagens tillgängliga forskning belyser om litteraturundervisning i skolans mellanår samt om forskningen lyfter något om litteraturundervisning som kan vara fruktbar för högpresterande elever. Tidigare forskning visar att undervisningen behöver stärkas när det gäller att stimulera och utmana högpresterande elever. LÄS MER

  3. 3. Svensklärares erfarenheter av att använda film i undervisningen på gymnasiet : En undersökning med fokus på en efferent lässtil

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :”Det vidgade textbegreppet”; efferent; estetisk; verkningsmedel; analys; läsförstå- else; ”kritiskt förhållningssätt”; literacy; litteracitet; film; spelfilm; svenska; svenskämnet; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : I skolans svenskämne ingår det att elever får ta del av fiktioner i form av skönlitteratur, men det vidgade textbegreppet innebär att text inte alltid behöver vara typografisk text i tryckta böcker. Även film kan med det vidgade textbegreppet ses som en text som kan läsas. LÄS MER

  4. 4. Det kritiska mellanrummet - En analys av essäfilm som reflekterande kunskapsform

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Simon Karlsson; [2022-10-05]
    Nyckelord :Essay film; Democracy; Media- and information literacy; Film as forms of knowledge; Interstices;

    Sammanfattning : We live in an audiovisual culture where film and moving images plays a central part of our daily lives. The film as a medium is approximately 130 years old, yet we are still discussing the same questions today as they did back in the beginning - questions about film and moving images' relationship to truth and reality. LÄS MER

  5. 5. Filmvisning i fritidshemmet : Fritidslärares upplevelser av filmvisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Melvin Moon; Jon Bragi Sturluson; [2022]
    Nyckelord :Digital literacy; filmvisning i fritidshem; film; filmsamtal.;

    Sammanfattning : We aim to explore the role of films and TV-series within the Swedish fritidshem from the perspective of six teachers. We specifically intend to study if and why the teachers use film and TV-series and if they discuss and process the contents of the film together with the children. LÄS MER