Sökning: "Forskning om litteratur i förskolan"

Visar resultat 31 - 35 av 256 uppsatser innehållade orden Forskning om litteratur i förskolan.

  1. 31. Barn är bara barn : En studie om genus i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Natasja Budai Sjölund; Sofia Ahlblom Winkler; [2021]
    Nyckelord :pedagogers bemötande; samspel; genus; kön;

    Sammanfattning : Bakgrund Studien som vi genomfört utgår från tidigare forskning, litteratur samt styrdokument. Vi har valt att presentera ett historiskt perspektiv på genus och könsroller samt hur pedagogers riktlinjer sett ut gällande genus i styrdokument. LÄS MER

  2. 32. Högläsning, ett tillfälle för lärande eller en stund för vila? : Pedagogers och vårdnadshavares uppfattningar om vad högläsningen kan bidra till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Källström; Frida Olsson; [2021]
    Nyckelord :Barn; förskola; högläsning; litteratur; pedagog; samtal; vila; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogernas och vårdnadshavarnas inställning till högläsning samt att se hur samarbetet mellan hem och förskola kring ämnet högläsning upplevs. Med hjälp av en kvalitativ enkätundersökning har vi närmat oss en förståelse för pedagogernas syn på barnbokslitteraturen och hur den används på förskolan. LÄS MER

  3. 33. Vem får jag lov att bli? : Barns identitetsskapande i förskolan och den roll förskollärare spelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ida Silvonsaari; Angelica Granberg; [2021]
    Nyckelord :Identitet; barns rättigheter;

    Sammanfattning : Den värld vi lever i idag tycks bli allt mer polariserad. Feminism och queer-aktivism har gjort stora landvinningar. Samtidigt behöver de som av olika anledningar avviker från normen ständigt försvara sin existens och slåss för att ha samma rättigheter som de som faller inom normen. LÄS MER

  4. 34. Drömmen om en hanterbar förskola för alla : Pedagogers kunskap om att möta barn med perceptionskänslighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Mona Näslund; Veronica Nyström; [2021]
    Nyckelord :Anpassningar; lärmiljö; samsyn och specialpedagogiskt stöd.;

    Sammanfattning : I styrdokumenten för förskolan framgår att barn i behov av stöd ska få det tillgodosett. Syftet med denna kvalitativa studie var att bidra med ökad kunskap om några förskolors arbete med anpassningar i den fysiska lärmiljön inomhus, som möter behoven hos barn med perceptionskänslighet. LÄS MER

  5. 35. TAKK och dess betydelse för barns språkutveckling : en enkätstudie om hur TAKK används i förskolans utbildning för att stötta barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Andersson; Elina Vestermark; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; kommunikation; språkutvecklande miljö; språkutveckling; TAKK; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare säger sig arbeta med TAKK i förskolan för att skapa en språkstimulerande miljö. Utifrån detta genomfördes studien genom att samla information kring tidigare forskning samt litteratur för att skapa en förståelse för hur tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) bör användas för att stimulera barns språkutveckling. LÄS MER