Sökning: "Frivillig hållbarhetsinformation"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Frivillig hållbarhetsinformation.

  1. 1. Frivillig hållbarhetsinformation – ett oreglerat område : En kvalitativ innehållsanalys av frivillig hållbarhetsinformation hos tio svenska företag.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Tea Pellesgård; Katarina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Voluntary sustainability information; industry affiliation; Standardized frameworks; Legitimacy theory; Signaling theory; Qualitative analysis of content; Frivillig hållbarhetsinformation; Branschtillhörighet; CSR; Standardiserade ramverk; Legitimitetsteorin; Signaleringsteorin; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under de senaste årtiondena har det växt fram en trend, både nationellt och internationellt, där hållbarhet har hamnat i fokus. Sedan 2017 har vi i Sverige lag på att vissa företag ska upprätta en hållbarhetsrapport men det är enbart 0,1 procent av alla svenska företag som omfattas av lagen. LÄS MER

  2. 2. Vad förklarar skillnader i hållbarhetsrapportering om kärnkraft? : En kvalitativ undersökning av fem energiföretag med säte i EU

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Linnea Almgren-Lidman; Beatrice Palm; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhetsrapportering; Energiföretag; Kärnkraft; Hållbar utveckling; Miljö;

    Sammanfattning : Kärnkraften som bedrivs av energiföretag är ett aktuellt ämne till följd av att verksamheten både främjar och motverkar en hållbar utveckling. Energiföretagen förväntas hållbarhetsrapportera om de miljökonsekvenser som följer av kärnkraften i enlighet med EU-direktiv 2014/95, men det finns en frivillig del när det kommer till detaljrikedom och mängd. LÄS MER

  3. 3. Redovisningen av FN:s globala miljömål : En kvantitativ studie om samverkan mellan företagens egenskaper och redovisningen av FN:s globala miljömål

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Lucas Ahlstrand; Julia Armå; [2021]
    Nyckelord :Sustainability Report; UN Sustainable Development Goals; SDG; Agenda 2030; Stakeholder theory; Legitimacy theory; Positive accounting theory; Stockholmsbörsen.; Hållbarhetsredovisning; FN:s Globala Miljömål; SDG; Agenda 2030; Intressentteorin; Legitimitetsteorin; Positiv redovisningsteori; Stockholmsbörsen.;

    Sammanfattning : Företag är idag ständigt granskade och kravet på att visa transparens blir mer och mer efterfrågat från företagets intressenter. Intressenters efterfrågan på kommunikation om hur företag arbetar med hållbarhet är inget undantag. LÄS MER

  4. 4. Obligatorisk hållbarhetsrapportering och dess påverkan på utgivandet av social och miljömässig hållbarhetsinformation : En undersökning av 23 svenska företag vars verksamhet associeras med negativ social eller miljömässig påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Wilma Fagrell; Julia Stolt; [2021]
    Nyckelord :Mandatory sustainability reporting; volountary sustainability reporting; Controversial companies; social dimension; environmental dimension; obligatorisk hållbarhetsrapportering; frivillig hållbarhetsrapportering; kontroversiella företag; social dimension; miljödimension;

    Sammanfattning : Syfte: Rapporteringspliktens effekt på kontroversiella företags utgivande av hållbarhetsinformation inom den hållbarhetsdimension de anses agera negativt inom är i stort sett outforskad. Syftet med studien har därför varit att undersöka om det finns något samband mellan obligatorisk hållbarhetsrapportering och mängden social hållbarhetsinformation som ges ut av socialt kontroversiella företag. LÄS MER

  5. 5. Är mer exponerade företag bättre på att hållbarhetsredovisa än mindre exponerade företag? : En innehållsanalys av 15 företag i klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Linda Peterson; Hanna Järner; [2017]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Global Reporting Initiative; exposure; apparel industry; e-commerce; Hållbarhetsredovisning; Global Reporting Initiative; exponering; klädindustrin; e-handel;

    Sammanfattning : Det finns i dagsläget inget tvingande regelverk kring hållbarhetsredovisningar vilket innebär att företag kan utforma sin information på vilket sätt de vill, om de ens väljer att ge ut någon alls. Organisationen Global Reporting Initiative (GRI) arbetar med att förbättra ramverket för hållbarhetsredovisningar och ger med anledning av detta ut riktlinjer kring vad en hållbarhetsredovisning bör innehålla inom de tre områdena ekonomi, miljö och social påverkan. LÄS MER