Sökning: "Gillette"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade ordet Gillette.

  1. 6. Real or Fake? The Thin Line Between Consumers’ Perceived Brand Authenticity and Scepticism

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sabrina Lungwitz; Maja Sjöstrand; [2022]
    Nyckelord :Socio-Political Activism; Brand Activism; Brand Authenticity; Brand Scepticism; Incumbent Brands; Challenger Brands; Cosmetics Industry; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis Purpose: The aim of this study is to gain a nuanced understanding of consumers’ perceived authenticity of incumbent and challenger brands in the cosmetics industry. To examine the phenomenon, four brands from two different sectors within the cosmetics industry are investigated. LÄS MER

  2. 7. Ideologies Mediating Brands Taking a Political Stance: A Socio-cultural Perspective on How Consumers Draw from Different Ideologies in their Meaning-making of Brands that Take a Political Stance

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Agustina Carbone; Agnes Ýr Pétursdóttir; [2021]
    Nyckelord :Consumer Culture Theory; Socio-cultural Perspective; Political Consumerism; Ideology; Responsibilization; Consumer Resistance; Governmentality.; Business and Economics;

    Sammanfattning : We aim to enhance the understanding of how consumers draw from different ideologies in their meaning-making of brands taking a political stance. This research used a qualitative approach, more specifically, a case-based approach and netnography. LÄS MER

  3. 8. Hur upplever svenska millennials syftesdriven marknadsföring annorlunda, när det kommer från lokala kontra globala varumärken?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Särnell; Pontus Carlén; Åsa Sturesson; [2021]
    Nyckelord :Marknadsföring; Syfterdriven marknadsföring; Syfterdriven kommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Kurs: ​FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Pontus Carlén, Åsa Sturesson, Anton Särnell Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelord: Syftesdriven marknadsföring, Anknytning, Komparativ fördel, Varumärkeskapital, Misslyckande, Statistiskt signifikant Syfte: Syftet med denna studie var att utvärdera om unga svenska konsumenter skulle uppfatta lokala varumärken i ett annat ljus jämfört med globala varumärken när de utövade syftesdriven marknadsföring. Metod: Genom att använda definitionerna av Alden et al (2013) representerade SAS det lokala varumärket medan Gillette representerade det globala varumärket. LÄS MER

  4. 9. It Shaves You Closer, So That You Can Get Closer To The Beauty Standard : En multimodal kritisk diskursanalys av Gillette Venus reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alicia Wahlqvist; [2021]
    Nyckelord :Gillette Venus; gender norms; shaving; gender performativity; body hair; Gillette Venus; könsnormer; rakning; genusperformativitet; kroppshår;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att kvalitativt undersöka reklamfilmer av varumärket Gillette Venus, genom en multimodal kritisk diskursanalys. Det valda materialet analyseras på två nivåer: denotation och konnotation. LÄS MER

  5. 10. Myten om gråzonen : En kvalitativ innehållsanalys av kulturell varumärkeskommunikation i samband med opinionsrörelsen Black Lives Matter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Gjörde; Molly Magnfält; [2021]
    Nyckelord :Cultural branding; Myths; Black Lives Matter; Postcolonialism; Visual rhetoric; Semiotics; Kulturell varumärkeskommunikation; Myter; Black Lives Matter; Postkolonialism; Visuell retorik; Semiotik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur västerländska företag har konstruerat sin varumärkeskommunikation i samband med Black Lives Matter-rörelsen. Utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på semiotik, visuell retorik och postkolonialism granskar studien retoriska strategier i reklamfilmer för att utläsa de myter företagen kommunicerar. LÄS MER