Sökning: "Grand theft auto"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Grand theft auto.

  1. 1. Kriminella Stereotyper : En studie om populärkulturell visualisering av kriminella män i datorspel och hur betraktarens tokning påverkas av attribut och hudfärg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktor Blomgren; [2018]
    Nyckelord :Stereotypes; Diversity; Character Design; Crime; Stereotyper; Mångfald; Karaktärsdesign; Kriminalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken påverkan olika attribut hos en karaktär har på hur de uppfattas som mer eller mindre kriminella hos svenska spelutvecklarstudenter, och om dessa attribut har olika påverkan beroende på karaktärens hudfärg. Till undersökningen skapades sex karaktärer designade utefter karaktärer i spelet Grand Theft Auto 5(2013) och studien The Criminal Stereotype (Maclin, 2006). LÄS MER

  2. 2. Kvinnotyperna i Grand Theft Auto V : En narrativ analys av kvinnliga karaktärer i tv-spelet Grand Theft Auto V.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Fredrik Bång Öberg; Jonas Johansson; [2018]
    Nyckelord :Grand Theft Auto V; kvinnotyper; genus; male gaze; narratologi;

    Sammanfattning : In the thesis, the authors investigate how the women in the videogame Grand Theft Auto V are being portrayed in three different walkthrough videos on YouTube. With the aid of theorist Mieke Bal and her narratology terms, the authors of the thesis can examine the characters. LÄS MER

  3. 3. "Jag kände igen mig på platser och det gav mig en starkare upplevelse" : En studie om verklighetsbaserade spels påverkan på turism

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Camilla Engskär; Marina Vacari; [2016]
    Nyckelord :Online gaming; Assassin´s Creed; Grand theft auto; Tourism; Game world; Onlinespel; Assassin´s Creed; Grand theft auto; Turism; Spelvärld;

    Sammanfattning : Game industry is increasing and developing its possibilities by creating new trends, making it more attractive for users and offering way more than just a spending-time activity.  This bachelor thesis presents a brief study about games which are designed and based on real geographical places. LÄS MER

  4. 4. Den digitala genusstrukturen : En kvalitativ innehållsanalys om hur genus konstrueras i tv-spel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Frida Lindberg; [2015]
    Nyckelord :Tv-spel; genus; maskulint; feminint; postfeminism; filmanalys; ”the male gaze”;

    Sammanfattning : Populärkulturella medier som tv och filmer är något som under många år har granskats inom vad de berättar för dess konsumenter samt vilka strukturer och sociala konstruktioner som de representerar och reproducerar. Ett populärkulturellt fenomen som inte granskats lika tydligt är det idag växande tv-spelandet. LÄS MER

  5. 5. "Ya know, I don't mind being labeled a crackhead." : En semiotisk analys av hur tv-spelet Grand Theft Auto V skildrar hudfärg, klass och kön

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Norén Anders; [2015]
    Nyckelord :spel; tv-spel; datorspel; grand theft auto; kön; genus; ras; etnicitet; klass;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the representation of race, social class and gender in the 2013 video game Grand Theft Auto V. Postcolonial theory, including terms such as cultural hegemony, whiteness and Michel Foucaults definition of power, has served as the basis for the analysis. LÄS MER