Sökning: "Högpresterande barn"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden Högpresterande barn.

  1. 6. Föräldrars frågor till barn : En analys av dialoger med 2-åringar med olika utvecklat ordförråd

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Edlund; [2016]
    Nyckelord :Questions; response; parent-child interaction; toddlers; SECDI; CLAN; SPRINT; vocabulary; language development; special education; Frågor; svar; föräldra-barn interaktion; 2; 3-2; 5 år; SECDI; CLAN; SPRINT; ordförråd; språkutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att undersöka hur föräldrar ställer frågor till barn i en ålder av 2;3- 2;5 år med olika utvecklat ordförråd. Ett annat syfte med uppsatsen är att undersöka om barnen ger respons på föräldrarnas frågor samt om barnen själva ställer frågor. LÄS MER

  2. 7. Föräldrars betydelse för hög- respektive lågpresterande elevers skolprestationer i matematik : En kvantitativ studie om samband mellan svenska fjärdeklassares matematikresultat och föräldrars engagemang i sina barns lärande, skolarbete och läxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Gustafsson; Elina Lundberg; [2016]
    Nyckelord :Matematik; TIMSS 2011; hög- och lågpresterande elever; läxor; föräldrars engagemang;

    Sammanfattning : Läroplanen från 2011 förespråkar en skola för alla som grundar sig i en likvärdighet i utbildningen som innebär att alla elever ska undervisas utifrån sina egna förutsättningar och behov, detta innebär att undervisningen inte kan utformas lika för alla elever. En skola för alla skulle innebära att det inte borde spela någon roll om föräldrar och elever pratar om skolarbete och lärande hemma eller om eleverna får stöd hemma för att klara av eventuella läxor. LÄS MER

  3. 8. Alla barns rätt till lärande : En kvalitativ studie om tre pedagogers syn på begåvade barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Rebecca Kästel; [2014]
    Nyckelord :Giftedness; gifted children; learning; sociocultural perspective.; Begåvning; begåvade barn; lärande; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om de barn som tycker att skolan är väldigt lätt och om deras rätt att få stimuleras och utvecklas utifrån deras behov. Syftet med mitt arbete är att ta reda på hur pedagoger uppfattar dessa begåvade elever och hur de arbetar för att stötta dem på ett pedagogiskt utvecklande sätt. LÄS MER

  4. 9. Barns rättigheter i praktiken : Erfarenheter från en etiopisk skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Tove Alsegård; [2013]
    Nyckelord :Barns rättigheter; mångfald i skolan; Etiopien;

    Sammanfattning : Konventionen om barnets rättigheter gör anspråk på att vara universell och har ratificerats av majoriteten av världens stater. I artikel 28 och 29 i konventionen står det att barn har rätt till utbildning och att den ska syfta till att lära barn om deras rättigheter. LÄS MER

  5. 10. Universellt nödvändig? : En undersökning av högpresterande gymnasisters upplevelse av genrepedagogiken samt deras bild av ett litterärt metaspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rebecca Lemberger; [2013]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodell; metaspråk; litteraturförståelse; språkmedvetenhet; gymnasiet;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks högpresterande gymnasisters upplevelse av genrepedagogik och cirkel­modellen. I samband med detta studeras även elevernas litterära metaspråk, med fokus på vilken typ av begrepp de själva anser sig behärska och inte. LÄS MER