Sökning: "Hansen Jonathan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Hansen Jonathan.

  1. 1. An Investigation of Cefadroxil and Meropenem’s Supply Chain and Estimationof the Health Economic Consequences in Sweden due to Shortage

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kemi - Ångström

    Författare :Christine Attemalm; Jonathan Efverström; Dania Elkhalifa; Viktor Hansen; Yasmine Sundelin Tjärnström; [2020]
    Nyckelord :cefadroxil; meropenem; supply chain; backorders; Swedish healthcare;

    Sammanfattning : Sweden has been increasingly affected by drug shortage and the public healthcare system has identified a large amount of antibiotics risking shortage. Drug shortage of antibiotics is a worldwide problem with complex causes and consequences affecting many countries healthcare systems. LÄS MER

  2. 2. Varför misslyckas IT-projekt? : En sammanställning av 30 års forskning om risker, orsaker och möjligheter - kan DevOps vara lösningen?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jonathan Allgulin; Daniel Hansen; [2020]
    Nyckelord :IT-project; DevOps; agile methods; risks; project manager; project managemen; IT-projekt; DevOps; agila metoder; risker; projektledare; projektledning;

    Sammanfattning : IT-projekt har misslyckats till hög grad under väldigt lång tid, studier visar på att uppemot 80% av alla IT-projekt anses vara misslyckade. Det har gjorts studier som visar på att agila metoder, såsom DevOps, kan vara lösningen till att fler IT-projekt ska lyckas. LÄS MER

  3. 3. Hjälp, var tog kunskapen och kompetensen vägen? : En fallstudie av Svea Hovrätt och Uppsala Kommuns arbete med att kompetenssäkra verksamheten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonathan Thersthol; Eskil Höglund; [2019]
    Nyckelord :Secure competence; Competence development actions; Share knowledge; Retain knowledge; Knowledge loss; Staff turnover.; Kompetenssäkra; Kompetensutveckling; Kunskapsdelning; Kunskapsbevarande; Kunskapsförlust; Personalomsättning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till en djupare förståelse över hur organisationer arbetar med att kompetenssäkra verksamheten och hantera kunskapsförlust till följd av personalomsättning. Den här undersökningen utgörs av en fallstudie av Uppsala kommun och Svea Hovrätt och har en kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 4. Basel III - En marknads syn på finansiell stabilitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Jonathan Nyqvist; Victor Hansen; [2017]
    Nyckelord :Basel; risk; competition; financial stability; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Basel III - A market view of financial stability Authors: Victor Hansen & Jonathan Nyqvist Advisor: Anders Vilhelmsson Key words: Basel, risk, competition, financial stability Purpose: The purpose of the paper is to investigate the extension to which Basel III affects the financial sector’s conditions and analyse the difference in the financial sector’s perception of risk management in relation to, existing and possible, regulations. Methodology: By analysing data from established research together with reports and the responses from the Basel Committee, the Swedish Riksbank, the Swedish Finansinspektionen and our other respondents, we have given ourselves a good basis for further analysis. LÄS MER

  5. 5. Differensen : Gymnasielärares syn på och användning av nationella prov som betygsunderlag i svenskämnet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hansen Jonathan; [2017]
    Nyckelord :Swedish; upper secondary school; national test; grading; equivalence; phenomenology; svenska; gymnasiet; nationella prov; betyg; likvärdighet; fenomenologi;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to greater knowledge of the basis on which teachers award grades and how they view the national test. Five upper secondary school teachers of Swedish were asked in semi-structured interviews to say what significance they ascribe to the national test in general, what reasons they can see to explain why the course grade differs from the test grade, how they reasoned when they awarded a course grade that differed from the grade on the national test, and how they view a strengthened and clearer relationship between national tests and course grades in order to increase equivalence in Swedish schools. LÄS MER